tisdag 16 februari 2010

Vi kontrollanter kan inte göra

så mycket åt våra känslor eller våra tankar, de kommer och går som de vill.
Vad vi primärt kan påverka är våra handlingar.

Problemet är att handlingen oftast utlöses av en impuls, och då gäller det att ha koll på sig själv så att vi lägger in en tanke innan vi handlar.
Den tanken bör bestå av sunt förnuft och en kort - men bra - tanke är "Stopp". Den bör sedan åtföljas av en handling som är bra för oss och inte tvärtom.

En handling som alltid är bra är att ringa en vän med sunt förnuft och förhoppningsvis har du en sådan. De som tycker att det är en lysande idé att rota och kontrollera är inte de vänner du behöver just då.
Ta också för vana att berätta för din partner när du har rotat, för du vill väl att din partner berättar om sina felsteg?
Ärlighet är en tvåvägskommunikation och vi kan faktiskt börja med oss själva.
Just det kan vara den motkraft vi behöver när impulsen slår till.

11 kommentarer:

Pennelina sa...

Vi har alla ett behov av att bli nyförälskade... gubben och jag blir det ofta och gärna - i varandra :-)

Smittfria kramar från mig!

Åsa Hellberg sa...

Då hoppas jag att ni inte ägnar er åt kontroll av varandra:)

Kram Åsa

Pennelina sa...

Inte möjligt! Ingen kan kontrollera min man ;-)

Ärligt talat, varför vara tillsammans som man måste kontrollera varandra? Nej, att ge och ta emot av hjärtat är en gudagåva som jag önskar att alla fick uppleva.

Det enda jag kan bestämma är om jag vill stanna, om jag vill ge, om jag har tålamod och kärlek nog att göra mitt bästa för att vi ska må så bra som möjligt tillsammans. Vad han väljer är hans val.

Kramisar!

Åsa Hellberg sa...

Det har du förstås rätt i, det är dock en annan sits de har som är tilsammans med en sexmissbrukare. De flesta av oss resonerade precis som du... innan:)

Kram Åsa

Anonym sa...

så kloka ord. Som vanligt! Men är det verkligen ett måste att berätta om allt?? Är inte det viktigaste att man gör något åt det, och slutar?

Din bok uteblev, så jag fick tag i pocketen istället. :-) Ligger i soffan och sträckläser just nu.. *VARM I HJÄRTAT AV TACKSAMHET* (och rörd å fylld av så mkt känslor att jag inte vet vart jag ska göra av dom) TACK!

KRAM! /Lizzie

Åsa Hellberg sa...

Hej Lizzie, var hittade du pocketen? Vad kul!

Ja, jag tror på att berätta vad vi gör för övertramp i vår kontroll:)

Kram Åsa

Pennelina sa...

All typ av missbruk behöver behandling, annars får det bara nya former. Ser på min man som drack förut. Mycket av beteendet finns kvar, även om han slutade för snart 25 år sedan :-)

Kramisar!

Anonym sa...

Men vad är övertramp? OM jag går i hans saker, eller kollar hans dator eller gör något som kränker honom, det förstår jag att man ska vara ärlig med. Men om jag t.ex. går in på en dejtingsajt och söker efter om han är där(helt meningslöst jag vet!) så är det ju inte direkt riktat mot honom..

Nu är jag ta-trä kontrollfri totalt kontrollfri igen sedan några veckor. Men tänkte rent generellt..

Jag beställde den från en annan sajt på nätet. Den kom idag! :-) Kram!

/Lizzie

Anonym sa...

oj.... blev lite dubbla ord där! Men hoppas det gick att läsa ändå. /Lizzie

Åsa Hellberg sa...

Jag tycker fortfarande att man ska vara ärlig om alla sina kontroller, oavsett om de är kränkande eller inte.
Du ska vara ärlig för din egen skull, inte för någon annans.

Det är ett oerhört bra "motgift" mot kontroll, för den är negativ för oss hur den än ser ut.

Kram Åsa

Anonym sa...

hm... Är alltid ärlig mot någon, en vän eller någon som vet vad jag kämpar med. Vet att det är för min skull. Men mot mannen jag ev. har en relation med.. hm.. skulle han väl tappa förtroendet för mig totalt, om han visste alla smådippar jag haft.. Men ska fundera på vad du säger. God natt! /Lizzie