torsdag 16 september 2010

Det skulle aldrig falla mig in att rösta

annat än på valdagen.

Jag vet inte riktigt hur många gånger jag har klivit iväg till vallokalen (tror att det är elva om jag har räknat rätt) och varje gång har jag gjort det med stolthet och en känsla av att min röst är superviktig.
Viktigast nästan.

Där jag i normalfallet hasar runt i hemska brallor och en gigantisk T-shirt, väljer jag att på valdagen se proper och anständig ut.
Min röst förtjänar att levereras med en viss stil.

På söndag tror jag att jag lämnar mitt övervägda resultat vid 14-tiden, efter att ha ätit en sen frukost med både ost och marmelad.
Långsamt (höga klackar) kommer jag att gå mot skolan där min sedel ska lämnas och utanför lokalen tänker jag mig att jag småsnackar med de valarbetare som gör en sista insats för att påverka mig och Sveriges framtid.

Sonen har skolröstat idag och tycker att det är trist att inte vara 18.
Det är fantastiskt att kunna vara med och påverka, så jag förstår honom så väl.
Jag var 17 år och elva månader när det folkomröstades om kärnkraften i mars 1980.
Det var djupt orättvist eftersom jag visste precis vilket alternativ som jag ville rösta på och andra som var födda i februari samma år som jag struntade helt i det valet.

Anyway.
På söndag gör jag min plikt.
Mycket glatt.
Fy tusan vad jag är viktig!

7 kommentarer:

Sus sa...

Japp, vi går hand i hand på söndag. Jag har aldrig varit så förväntansfull som denna gången.

Unknown sa...

Måtte du rösta rätt. Jag lägger också min röst på söndag. Har, vad jag kan minnas, alltid röstat på valdagen.

Johanna sa...

Ja jag röstar med alltid på valdagen, finns inget annat... detta blir gång 3 för mig :)

Pernilla sa...

Jag går också och röstar på valdagen. En gång har jag förtidsröstat, när jag bodde i Spanien. Då var det mer än högtidligt att gå och rösta på konsulatet. Nästan som att gå på valdagen.

faith sa...

Ja det har alltid varit valdagen för min del också. Det känns viktigt och angeläget att kunna vara med och påverka. Det är ju det som är demokrati.
Jag minns också första gången jag gick till vallokalen med min mamma och jag kände mig så vuxen och betydelsefull. Jag minns också när mina barn gick med mig första gången och röstade. Den första gången kunde jag också se i deras ansikten att det var ett viktigt ögonblick för dem. Och det är bra att förmedla till sina barn att det är oerhört viktigt att vara med att påverka. Annars hotas hela det demokratiska systemet. Så nästa gång det är val kan du och sonen gå tillsammans och jag lovar att du kommer känna en viss stolthet över att du fört detta vidare till honom.
Kram

Simmelimaka sa...

Yes!
Uppklätt och på riktigt ska det vara och med en mild septembersol och blå himmel.
Rösta - det är viktigt.
I synnerhet i år!
Men du, jag vill passa på att tacka dig för boken du skrev, snubblade över den i helgen, sträckläste, för jag blev så tagen. Och imponerad.
Jag tror att vi är väldigt många som berörs och har snarliknande upplevelser.
Medberoende och missbruk är ju ett syskonpar och inte alls ovanliga.
Ville i alla fall få tacka för att du skriver och delar med dig och påverkar.
Och ville också passa på att säga att jag gillar ditt mod och din handlingskraft.
Tack!

Åsa Hellberg sa...

Jag är glad att höra att ni tycker att ni är lika viktiga som jag!

Simmelimaka; tusen tack!