måndag 27 september 2010

Mammografi.

Tårarna strömmade redan när jag kom in i undersökningsrummet.
Eftersom jag aldrig gråter när jag är ensam så visste jag att de skulle komma på SÖS i morse, vilket bara kändes skönt.
Klumpen , stor som en golfboll och som jag har känt någon månad fotograferades från alla vinklar och med största sannolikhet är det en cysta sa den sköterska som tog hand om mig. Den hade en jämn rund form vilket tyder just på det, och jag tror inte att hon hade gett sig på att säga det om hon inte var relativt övertygad om ofarligheten.

Jag tillhör den typen av människa som tar reda på det mesta, alltså vet jag nu att det är först när man också gör ett ultraljud som man med säkerhet kan säga om det är en vätskefylld cysta eller något annat, men så länge tror jag på den snälla sköterskan som tog min oro på allvar.

Bilderna skulle snabbt lämnades vidare till en läkare och sedan får jag komma tillbaka och tömma cystan... om det är det som det är frågan om.

Nu till något helt annat; sonen har haft en toppenhelg på Mallis och planet landade före utsatt tid.
Häpp!

19 kommentarer:

HOUSE of ADELA sa...

Men oj vännen vilken oro du har gått med...så skönt att det var så nu då! Önskar dig verkligen allt gott;)

Kram
Adela

nillas liv på pinnen sa...

Jag har också haft en sån cysta, men den var mindre. Hoppas du får snabbt svar!

Åsa Hellberg sa...

Tack Adela, jag är sällan orolig i förväg tack och lov, alltså klämde jag till med oro i morse... här och nu, du vet:)

Nilla; vad gjorde de med din?

Marie sa...

Jag förstår din oro mycket väl.
Har själv gått igenom samma sak.
Jag var men barn och hade en kula i bröstet, dom gjorde ultraljud och biopsi. Den var helt ofarlig antagligen en körtel som hade svullnat, men man blir sååå orolig.
Ta det lugnt det kommer att gå bra.
Tänker på dig.

Lysande ögonblick! sa...

Åh. Förstår din oro. Har haft cystor på äggstockarna. Den oron önskar jag ingen. Hoppas att det inte är någon fara fina du!

Åsa Hellberg sa...

Marie och Alexandra; tusen tack.

Unknown sa...

Nu är vi med dig i tankarna allihopa och jag förstår din oromer än väl. Har själv varit i situationen men det gick så bra så, men självklart målar man upp...i varje fall gör jag det. Skönt att sonen är hemma igen och att han haft kul. Maliis är ju så mysigt. Bodde där ett par år på 70-talet..jobbade som guide då. Ja, jag är gammal. Kram på dig.

Unknown sa...

Men åh!! hur jag stavar och skriver fel...jag har för bråttom. Men nu får det stå så...det går att förstå ändå.

Åsa Hellberg sa...

Tusen tack, Anna. Jag tänker inte måla upp, det blir som det blir ändå... det vill säga bra:)

Anneli Stålberg sa...

Men fy vad läskigt!
Hoppas att allt går bra nu.
Kram!

Shamrock sa...

Ordet cysta låter alltid hemskt eftersom det första man tänker på är cancer.... Men jag har fått lära att ordet cysta betyder vätskefyllt hålrum. Ett sådant upptäcktes i hjärnan på ett av barnen, jag förstår vilket helvete du gått igenom. Skönt att det inte var nån fara på taket

Åsa Hellberg sa...

Tack Anneli!

Shamrock, men vad förfärligt med ditt barn. Jag kan tänka mig att en cysta på "fel ställe" ändå kan göra skada?

faith sa...

Kramar till dig Åsa.

Hella sa...

Åh, FY. Hoppas du får svaren fort. Ber en liten bön för dig. Kram!

Agneta sa...

Efter att ha gått igenom samma sak för tre år sen förstår jag din oro Åsa... Kram Agneta

Agneta sa...

Jag hade en knöl av något slag i mitt ena bröst när jag var 24, som de tömde på vätska. Jag låg där själv och kände mig ynklig. Det var jag nog också för en sköterska kom och höll mig i handen.
Det var inget farligt med den knölen och lättnaden var enorm!
Även om man "vet" att det oftast oftast oftast inte är någon fara, så blir man orolig!

Unknown sa...

Känner igen orostillståndet. När man upptäckte förändringar på mina lungor för ett antal år sedan. Var inte kontaktbar på en hel vecka. Beskedet var: Gamla ärrbildningar från omedicinerade -självläkta lunginflammationer.
Hoppas att det inte är någon fara.

Kia sa...

Jag är också orolig. Kände först knölen för några år sedan. Vid mammografi och ultraljud konstaterades att jag jag har många vätskefyllda cystor i båda brösten.
Då och då blir vissa större. Ibland gör det ont, ibland inte. Läkaren sa att man kan tömma dem men att de kommer tillbaka. Hittills har de minskat i storlek av sig själva.
Har varit på ytterligare en mammografi, allt var ok.
Nu har jag en sedan några veckor. Den är mycket ojämn i formen och jag blir orolig, troligen i onödan. Men den är ju så stor. Den syns utanpå.
Nu ska jag läsa mer av din blogg, är här för första gången.

Åsa Hellberg sa...

Hej Kia och medsyster:), varmt välkommen hit.
Hoppas att du bokar en tid snart så att du slipper oron!