onsdag 26 februari 2014

Åsas långa hälsoblogg

Vi kan väl börja med att jag sover.
Vaken kanske en gång per natt, men jag sover.
Jag gick tillbaka i bloggen för att se hur det har sett ut (blogg är grymt), och senast jag sov bra var tydligen under julen 2012.
Så om jag inte vaknar förrän halv nio som idag gör inte ett dugg. Jag får sova precis hur mycket jag vill just nu.
 
Utöver det läkande sovandet så äter jag strikt lchf, minus grädde, ost och andra mjölkprodukter som inte rekommenderas till 50 plus som vill gå ned i vikt. Däremot mycket (allt är relativt, men jag snålar inte i alla fall) smör, majonnäs och olivolja.
I morse rörde jag ihop två ägg med en klick smör. Det var min frukost.

Till lunch tänker jag äta kokt skinka, mängder med kokta grönsaker (älskar broccoli och brysselkål), vanlig småbladsallad (väry nyttigt) cocktailtomater. En stor klick majonnäs till det.

Middag: en köttbit (troligtvis kyckling) på sisådär 150 gram (här har jag svårt, vill gärna äta mer), ungefär samma slags grönsaker som till lunchen och kanske en klick smör ihopblandad med goda kryddor.
Inga mellanmål för mig, men annars skulle en handfull nötter (handfull har jag aldrig klarat, jag äter bara hela påsar), ett ägg eller avokado vara okej.

Jag vill försöka (här brister det verkligen fortfarande) att promenera 30 minuter varje dag.

Började den här veckan äta (dricka) en hälsoprodukt som ska vara bra för mina leder (även om jag fortfarande tror att det är svullnad som är problemet) som heter MSM. Den ska göra underverk inte minst med torr hy och det ser jag fram emot. Återkommer om effekten.

Efter nio strikta dagar, varav två har varit 5:2,  har jag gått ned 3 kilon (men då hade jag varit på semester och hälften av den vikten var säkert vätska, trötthet och aioli som fortfarande inte satt sig), och jag vill gå ned 5 kilon till.
Det kommer inte alls att vara lika lätt, men det här sättet att äta passar mig och min kropp, så jag fortsätter så får vi se vad som händer med vikten.

Och kort om MIN 5:2 (måndagar och torsdagar som det ser ut just nu):
Jag äter 18.00 ena dagen och så äter jag inte förrän 18.00 nästa. Istället dricker jag mycket, och det är först vid tretiden som det börjar bli lite jobbigt, darrigt och lite irro ...
Egentligen borde jag säkert ha koll på 500 kalorier när jag väl äter middag, men jag orkar inte hålla på med sådant. Istället äter jag som jag brukar (strikt lchf) och så blir det som det blir. Om det är 800 kalorier är strunt samma. Det ska vara nyttigt och just nu gör jag det jag kan för att vara i form och hänga med ett bra tag till.

Alkohol dricker jag ju inte, så där behöver jag inte dra ned på något.

Där har ni det.
Åsas vår- och livsplan.
Och om en vecka kommer min nästa bok.
Vilket sammanträffande ...

4 kommentarer:

Simona sa...

Nu provar jag.

Simona sa...

Hurra! I´m back!

Åsa Hellberg sa...

Hurra! You´re back!

Eva sa...

Hej på dig ...blev nyfiken o kikade in här är det ju riktigt mysigt inne :) ha en go fredag

Eva