torsdag 13 februari 2014

JA, svarar vi naturligtvis BÅDA på frågan

om vi är feminister.
Men det har ni väl ändå förstått, hoppas jag?
Hur män som har döttrar kan säga att de inte är feminister övergår mitt förstånd. Eller förresten; att människor som har barn säger att de inte är feminister har jag problem med.

När mormor och morfar föddes (1912 respektive 1905) fick inte kvinnor rösta. Jag växte upp hos dem, och för mig är det därför inte långt borta alls. Kvinnor fick rösträtt 18 år innan min mamma föddes och 41 år innan jag kom.
Kvinnor fick inte rösta.
På riktigt inte rösta.

Feminism borde naturligtvis inte vara en het potatis, men för dem som inte tror att det finns en historia bakom att vi i alla fall har har kommit någonstans i delar av världen, så måste vi kanske införa lektioner om att det det i skolan, på samma sätt som vi ÄNTLIGEN lagstadgar om delad föräldraförsäkring.
Och så kan ju vi som har gossar sluta fjanta oss.
Och ni som har tjejer likaså.
Typ.

Nu ska jag gå och bada.



2 kommentarer:

Linas drake sa...

Tycker också att alla med mödrar kan tänka till lite, om de inte redan har fattat vitsen med att ge ALLA lika möjligheter i samhället.

Anneli Stålberg sa...

Precis så! Det borde vara en självklarhet för alla.
Hoppas badet var skönt!