tisdag 19 maj 2009

Har ni tänkt på

hur olika näsor kan se ut.

Det finns stora och breda. De kan gå uppåt eller nedåt. De kan ha gigantiska näsborrar eller så små att man undrar om det alls kommer in någon luft.
Det finns fräkniga, rödmosiga och vissa som är förkylda och snorar.

Min nässtudie utförde jag idag på tunnelbaneresan till stan, och självklart gjorde jag det i smyg.
Jag menar nämligen inte något illa med mitt nästittande.

Men visst är det häftigt att ingen av oss ser ut som någon annan.
Vi är helt unika.
Inifrån och ut i nästippen.

Det innebär förstås att jag också är unik, och det känner jag mig baske mig stolt över det.

7 kommentarer:

KarinaHC sa...

Ja visst är det otroligt så olika näsor vi har. Bara inom samma familj brukar det skilja en hel del.

I vår familj är vi nu 10 st med pojkvänner och barn inräknade och alla har olika näsor, även om flera av dom har drag från varandra;)

Hmmm...nu kommer jag ju att kolla näsor hela dagen

Åsa Hellberg sa...

Ja visst är det kul med näsor:)

Robert W sa...

Vid ett besök på Mårbacka fick jag en guidad rundtur. Guiden visade tavlorna på väggarna, som föreställde ett antal av Selma Lagerlöfs släktingar. Det var en sak som var väldigt speciell med dessa tavlor, vilken guiden påpekade. Alla näsor var nämligen likadana! Tydligen kunde konstnären bara rita en sorts näsa.

Unknown sa...

Min näsa hade varit jättefin om den inte hade varit ful. Det har jag tyckt hur länge som helst. Det är lite två hål i väggen över det hela.

Åsa Hellberg sa...

Liz; Håll truten.

Robert; nu kan ju jag inte ens dra ett streck, alltså känner jag stor empati för Selmas näsmålare.

helene sa...

Jag tittade på foton av en arbetskamrat häromdagen.
Bilderna gick femton år bakåt i tiden.
Och det stämmer verkligen det som jag har hört : att det enda som växer när man blir gammal är näsan och öronen!
Hennes näsa hade blivit större om man säger så. Men fin.
En gång var det en kille som sa till mig att han tyckte jag hade en snygg näsa. En enda har sagt det på 44 år!
Det är nog den bästa komplimang jag har fått.

Åsa Hellberg sa...

Hej Helene, du HAR faktiskt en himla snygg näsa, då kan man säga att den har stått sig perfekt i 30 år!