måndag 25 maj 2009

Motivation


Hur hittar man motivation till de förändringar man tror sig vilja göra?

Måsten, krav, hot eller ultimatum kanske?
Det kan nog funka till att börja med, men för en varaktig personlig förändring krävs först, främst och endast egen vilja.
Vilja och ett mål.

Om ditt mål är att andra ska förändra sig - vilket många gånger kan te sig enklare - måste jag tyvärr göra dig besviken. Det går inte. Möjligvis till att börja med (se hot ovan) men inte på längre sikt.

Ändå är det det vi vill; att andra ska förändra sig och göra som vi vill för att det blir så mycket bättre då. För oss.

Nä gott folk.
Fokus på egot och den egna förändringen är det som fungerar, och om vi lägger till vilja och ett mål på det så kan det hända grejer.

Motivation kommer inifrån när vi vill göra en förändring för att nå ett mål, vinna guld istället för silver till exempel.

Och utifrån mitt eget resonemang kan jag nu konstatera att jag inte har någon motivation alls för att göra något mer idag.
Inte ett mål så långt ögat kan nå...och det är ungefär till tv´n tre meter bort.

Jag vill ingenting och det drabbar bara mig själv på ett alldeles utmärkt sätt, jag lägger mig helt enkelt ned på mina fina kuddar.

Det här inlägget spårade helt klart ur. Å vad skönt!

7 kommentarer:

Kia sa...

Haha, fasen vad du är rolig!

Åsa Hellberg sa...

Akta dig, vi kanske bara skrattar nästa gång:)

Åsa Hellberg sa...

PS Kia, har du lyssnat på Susan Boyle i förra inlägget? Kan man få ett utlåtande:) ?

Anonym sa...

Orkar inte vänta med att fråga tills seminarieprogrammet kommer.
Här kommer min teori om vad din bok handlar om: Du har varit med om något traumatiskt en gång i tiden och det var det som fick dig att bli coach. Själv till självhjälp, så att säga.

?!

/Karina

Åsa Hellberg sa...

Karina; haha, ja det är en del av historien:)

Eftersom höstdebutantporträtten på Svb snart är ute, kommer jag att lägga upp den texten här också. Den säger vad boken handlar om.

Kia sa...

Hm, jag skulle bli en klassisk kritiker. Du vet en sån som inte lyckats själv och dissar alla andra stenhårt...
Men åter till Susan- efter en lite skakig början kommer hon igång och ror det hela iland med den äran. Hon är jätteduktig och med några lektioner lär hon sig kontrollera musklerna för att stabilisera inledningen lika bra som resten. ;-)

Åsa Hellberg sa...

Kia; toppen, du skulle kunna ingå i juryn!