måndag 18 maj 2009

Jag vill skriva

Jag inser ju också att det inte per automatik blir utgivning av bok nummer två om jag nu skriver en sådan, men jag har lite fingerkryp som skulle kunna liknas vid abstinens av något slag, och det vore ju synd att inte utnyttja.
Mitt problem är idéfattigdomen.

Finns det en "Övremedelådersgenre" med vardagsdraman och fiffiga upplösningar?
I så fall skulle jag kanske kunna ta den.
En kombination av lätta depressioner och höga klackar skulle kanske vara min grej, när jag nu måste hitta på istället för att berätta hur det faktiskt är.

Jag inbillar mig att jag skulle gilla att göra research; ringa runt och presentera mig som författaren som behöver upplysningar inför sin nästa bok.
Men utan ämne blir det varken research eller bok, det är den enkla sanningen.

Och det är där jag är nu, måndagen den artonde maj 2009.

13 kommentarer:

Unknown sa...

jag tror jag lägger ner. hur ska jag orka.

Åsa Hellberg sa...

Liz Wennberg; en person gav dig kritik utifrån vad HON tyckte. Det var hennes åsikt, inte allas. Strunta i att lägga ut snuttar nästa gång, jag vet att Frida också fick ett "omdöme" när hon la ut första kapitlet i sin blogg, och det bli så trist när någon vågar det...och någon annan gillar att dissa.
Du är bra. Tyst nu!

Unknown sa...

Nej, men det var inte för att jag fick kritik. Utan mer att jag har kommit till insikt med saker jag funderat på ett tag. Jag är ju medveten om att jag inte är så jättebra. Herregud, hela min skolgång har jag varit dålig,detta är inget nytt för mej. Fast jag har alldeles nyss lovat en att jag ska fortsätta skriva...

Åsa Hellberg sa...

Coachen; berätta vad du är bra på istället, bra leder till mer bra.

Unknown sa...

1. Jag skulle bli en utmärkt stylist. 2. Jag skulle dra in pengar till ett bokförlag, kanske inte enbart för mina böcker, som en massa människor skulle avsky, men som helhet.

Unknown sa...

... men det är ju dock saker jag inte kan bevisa. Därför får jag nog säga att jag är rätt så dåligt raktigenom. Jag är bra på det.

Åsa Hellberg sa...

Alldeles för bra på det, och jag undrar varför?

Unknown sa...

Varför jag är dålig? Det undrar jag också.

Åsa Hellberg sa...

Alldeles för bra på att TYCKA att du är dålig, Liz.

Är det så du vill känna, så varsågod.
Vill du ändra på det så finns det 1000 möjligheter.

Unknown sa...

Men gud, nu låter du som en mamma! Jag kan väl för sjutton inte springa omkring och tycka att jag är bra. Hur skulle det se ut?

Åsa Hellberg sa...

Hur ser det ut om man tycker att man är bra?

Och varför ser det i så fall bättre ut än att man tycker att man är dålig?

Unknown sa...

Om jag säger att jag är bra kan jag komma med osanningar. Det finns gott om exempel på det.

Åsa Hellberg sa...

Då är min rekommendation att börja ljuga, ljug ända till du känner att du faktiskt talar sanning.