torsdag 3 juni 2010

Om jag skulle samla 1000 personer

som har blivit bedragna, medberoende eller ej, så skulle samtliga dessa tusen skriva likadana listor på de konsekvenser som otroheten har gett.
  • Kontrollbehov
  • Oro
  • Sömnproblem
  • Svårt att äta alternativt överäter
  • Sekundsnabba humörsvängningar från hoppfull till förtvivlad
  • Lättretlighet som kan gå ut över andra anhöriga
  • Varförfrågor
  • Minskad självkänsla
  • Rädsla
  • Otrygghet
  • Ilska
  • Isolering och ensamhet
  • Skuld

När vi drabbas känner vi - och beter oss - på samma sätt, så ensamma är vi i alla fall inte...

Egentligen skulle jag vilja ha ett summer camp för "bedragna", vilken styrka alla skulle kunna ge varandra.

Nästa sommar kanske?

9 kommentarer:

Anonym sa...

# ångest
# självmordstankar
# hämndbegär
# apati

Åsa Hellberg sa...

Anonym: Listan kan göras lång, eller hur?

Marie sa...

Jag har checkat in redan, säg vilket datum bara.. så sitter jag kvar här och väntar...

:) Kramen !

HOUSE of ADELA sa...

På pricken helt sant Åsa!
Jag kommer nästa sommar!;)

Kramis
Adela

Anonym sa...

ja, känns igen. Hela listan. Så nej, det tänker jag inte utsätta mig för att stanna i någon mer gång, skulle jag tippa. Orkar nog inte gå igenom det där en gång till; att läka från det alltså.

Fast kanske lite skillnad på om det är en enstaka händelse, eller systematisk otrohet; iaf har jag upplevt det som så; det ena skulle jag nog kunna förlåta lätt och leva med, det andra utsätter jag mig inte för att leva i närheten av igen.

Usch.. fick otrevliga minnen nu. Av vidden av konsekvenser av mitt medberoende. *jobbar på att vara snällare mot mig själv*

Kram!
/Lizzie

Anonym sa...

Så sant så sant.. Mina känslor är helt upp och ned.Och det värsta är att jag går in i mig själv och känner sådan stor SORG....Är det typiskt för oss medberoende att vända de negativa känslorna in mot oss själva??
Jag kommer gärna på en träff nästa sommar! kramar från Lena

Åsa Hellberg sa...

Kram till er alla!

Lena; ja, det är vanligt att man går in i sig själv... men det är bra om man kan vända sig utåt, kanske till en vän?

Jonna sa...

Åh jag skulle komma! :)

Åsa Hellberg sa...

Nästa sommar Jonna, då jäklars:)