fredag 30 april 2010

Snodde åt mig en tid

i tvättstugan och medan lakanen torkade sov jag så skönt, så skönt.

Vi har som Valborgstradition att absolut inte se på några eldar* och den tänker vi inte bryta i år heller, även om den yngre generationen skulle få för sig att det vore roligt att umgås med sina vänner.
No Elds. No friends. Just Mum.

Och en pigg Mamma som sagt; såpass att jag tänkte flytta tillbaka bilen in i det nyreparerade garaget.

Så; tänker ni tutta fyr på något idag?


*eldar ser man på påskafton när man är bohusläning.

8 kommentarer:

Sus sa...

Nää..det blir tv:n med Hjärtat och förhoppningsvis är det snart en annan dag.

Åsa Hellberg sa...

I morgon är du frisk, Sus!

Mia S sa...

Nej här blir det inget elda eller studentsång heller .. det var många år sen jag tittade på brasa.
Det blev köttfärssås och spagetti.. mjölk (vit valborg) och en långis med vovvarna samt... Så ska det låta!

(huset är 75 nere och ca 65 uppe.. och nästan 100 år= mycket jobb)

Trevlig brasfri valborg på dig !

Anonym sa...

För mig har det varit "så ska det låta" i kväll.
DEt gör mig glad även när jag är less.
Tänkt gå på bio - men biograferna är stängda här i stan i dag.
I morgon kanske? :)
kram Sanna

Anonym sa...

För resten - varför är det eldar på påskafton i Bohuslän?
Sanna

Åsa Hellberg sa...

Jag vet inte varför man eldar på påskafton, tar reda på det och återkommer:)

Kram Åsa

Åsa Hellberg sa...

Wikipedia:Att man tände påskeldar förr i tiden hänger inte samman med boskapsskötseln, såsom är fallet med valborgsmässoeldarna.

Istället har den vanligaste motiveringen till påskeldarna varit att man velat skrämma bort påskkärringar som var på väg från eller till Blåkulla

Anonym sa...

Kul att veta var olika traditioner kommer från - tack!
Sanna