torsdag 22 april 2010

Unga killar och självförtroende

"Jag är sexton och producent" säger min son till sina amerikanska kontakter som han hänger med på nätet, det är nämligen så den här femtonåringen ser sig.
Det där med skola och utbildning är säkert viktigt, men egentligen är han redan där han vill vara om fem år.
Smart.
Smart.
Smart.
Vi medberoende har mycket att lära av de unga.

Om vi kunde leva redan nu som om vi redan var framme vid vårt "ickemedberoendemål" skulle mycket vara vunnet:

Sluta kontrollera som om vi var trygga med att det ändå inte finns något vi kan göra.
Sätta gränser som om det vore världens mest naturliga sak.
Uttrycka våra behov som om det vore självklart.
Gilla oss själva som om vi alltid hade varit våra egna bästa vänner.

Vi behöver nog alla en dos av oförskräckt femtonåring.

11 kommentarer:

Kia sa...

Oförskräckt var ordet sa Bull...

Cattis sa...

Jatack....

Anneli Stålberg sa...

Underbart! Självförtroende. Jag tycker att det är det absolut viktigaste vi kan hjälpa våra barn att få.

Kram!

HOUSE of ADELA sa...

Underbart! Tycker särskilt om den sista meningen du skriver: "Gilla oss själva som om vi alltid hade varit våra egna bästa vänner."
Viktigast av allt...att tycka om sig själv.

Kram Adela

Åsa Hellberg sa...

Kia; eller hur!

Cattis; var så god, bara att ta för sig:)

Anneli; absolut. Det och självkänsla, att man duger även om man nu inte blir producent:)

Adela; av någon anledning är vi oftare snällare mot andra än mot oss själva, konstigt va?:)

Kram Åsa

Anneli Stålberg sa...

Tänk att jag missade det. Jag som tycker att självkänsla är viktigare än allt annat. Har man det klarar man sig alltid. Så absolut mer självkänsla åt våra barn (men också oss vuxna) : )

Kram!

nillas liv på pinnen sa...

Så sant!

Sus sa...

Dessa underbara tonåringar! Och jag har betalt för att vara tillsammans med dem hela dagar!
Mål ska man ha.

Vad ska man annars ta vägen?

Åsa Hellberg sa...

Sus; det kan tyvärr vara lättare att hänga på andras mål än att hitta egna... för en del av oss:)

Unknown sa...

Min säger: Jag är musiker.

På ett sådant sätt som låter så självklart utan att spela över.

Jag är författare.

Unknown sa...

... och poet.