söndag 26 december 2010

Bakfull idag?

Jag passerade två personer i centrum igår som stank gammal fylla.
På utsidan såg de rätt trevliga ut, och det var inte möjligt att med ögonen avslöja att deras gårdag hade innehållit så mycket alkohol att de skulle lukta pyton dagen efter.

Varken tandkräm, tabletter eller munskölj tar bort lukten.
Den sitter djupare.
Ingrodd i cellerna.
Kommer från magen och inälvorna ut genom munnen och huden.

De kanske inte har alkoholproblem, vad vet jag.
Men lukten är vidrig.
I alla fall i min näsa.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har erfarenheter på närmare håll av överkonsumtion och missbruk men också sånna som dricker för mycket sällan.
Jag tror att - när det går så långt att det "stinker" om en person dagen efter den har druckit - att personen i frågan dricker ganska ofta. Som du säger det varje cell är ingrodd. Då är kroppen för belastad av alkoholen.
De få gånger som jag druckit - lite för mycket - har ingen märkt det dagen efter.
Kroppen hinner ta igen sig mellan varven och också hinner den städa upp under natten - just därför att det är lättare att städa bort "smuts" som just "ramlat ner" än den "smuts som fått byggas upp och rota sig".
Jag menar inte för den skull att jag tycker att det är vettigt att dricka för mycket - inte ens någon enstaka gång - men kroppen (och säkert hjärncellerna) klarar av det bättre.
kram
Sanna

Åsa sa...

Det är en vidrig doft, kan bara hålla med. Och jag kan nosa mig till på kilometer håll om det är en "vanlig" bakfylla eller ett tillstånd där bakfylla är naturligt. Det är en fin fin skillnad, som jag doftar alltför enkelt

Åsa Hellberg sa...

Sanna; så är det nog.

Åsa; Ah, samma luktsinne som jag...

Liz Wennberg sa...

Inte alls bakfull.