torsdag 9 december 2010

Det shoppas en massa

i bloggvärlden.
"Jag ska köpa" och "jag har köpt" är vanliga meningar.

Igår såg jag en dokumentär om Indiens fattiga befolkning, mest bönder, som var hemifrån 20 timmar om dagen för att få ihop pengar till mat och när mammorna väl kom hem kände deras barn inte igen dem eftersom de aldrig var hemma när barnen var vakna.

"Hellre ko i Europa än bonde i Indien" ingick i programserien "Världen" på svt.

Jag skäms och är tacksam på samma gång.
En oerhört märklig känslokombination.

4 kommentarer:

Gafflan sa...

Det är lätt att må dåligt av sin egen konsumtion och ha-bergär när man ser verkligheten för majoriteten av jordens befolkning, lätt att må dåligt men så svårt för hjärnan att greppa. Jag är också taksam att jag inte är indier men glömmer bort det ibland.
Kram

Dr Molly sa...

helt sant! Samtidigt känner jag att mina köp kan gynna någon i tredje världen och försöker därför alltid köpa rättvisa varor från märken där man arbetar för goda arbetsvillkor. Man kan ju styra alla inköp till att göra så gott som möjligt. Istället för att köpa 10 billiga tröjor köper jag en dyr från märken som aktivt jobbar för att producenten ska få en rättvis lön och bra villkor! Om vi slutar köpa varor från tredje världen gör vi inte heller livet lättare för människorna där. Kramar

Spader Madame sa...

Du har så rätt! Så man får lov att vara tacksam. Och skänka pengar, främst till barnen.

Åsa sa...

Så rätt... och så rätt att påtala det. Vi måste se på vårat shoppingbehov, sätta det i perspektiv istället för att sugas med i "Jag shoppar mig glad" kultur som annars lätt förmedlas