tisdag 21 december 2010

I det här kitschiga julhemmet

serveras naturligtvis ingen skinka innan dagen före julafton.

Jag blir lika förvånad varje gång jag förstår att människor springer runt på julbord i oktober och skickar i sig massor av julskinka, som om de inte känner till reglerna.

Hör upp:
Julskinka tillagas och provsmakas först kvällen innan julafton.
Denna delikatess lägges då varm och fin - med ett rikligt lager av Slotts Herrgådssenap på ovansidan - på en skiva vörtbröd och avnjutes under smask och Mmanden tillsammans med ett mycket stort glas iskall julmust.

Nu vet ni och kan göra rätt 2011.

9 kommentarer:

Fru Venus sa...

Håller helt med dina regler, men vi kör åländsk senap och hemvetebröd :-) Men bra att du "lär upp" andra ;-) Kvällskram!

Anonym sa...

Visst äter jag julbord någon gång under december - om jag blir bjuden av jobbet eller så - men jag vill inte hålla på att äta mig trött på det innan julafton. Då är det ju inte något speciellt med den maten den dagen.
Sanna

Anonym sa...

Absolut är det så men i år kommer jag att göra skinkan i morgon för jag behöver skinkspad till min grönkålsoppa som ska ätas på julafton (tradition) och soppan måste göras dagen före för att smaka himelsk på julafton. Var tredje år blir det skinkfel men annars så är reglerna klara :D
Kram // Gafflan

Gafflan sa...

Ja, alltså den som har julafton gör soppan, i år var det min tur :D
Gafflan igen.

Mia S sa...

Absolut rätt, den regeln håller vi här också..punkt ! :)

Kramen..

Katarina sa...

Skönt att få höra at jag gjort rätt i alla år :)) Dessutom hörde jag att det är många familjer som tar in och klär granen först dagen före julafton - och jag som trodde det bara var i min familj vi var lite knasiga!

Cattis sa...

Ok, då fattar jag. Då behöver jag inte bry om att jag inte hunnit griljera skinkan... det gör jag i morgonkväll.

Ha en skön dag

kramkram

Åsa Hellberg sa...

Jag är glad att regelverket går hem, det blir så mycket lättare för alla då:)

Agneta sa...

Jamen vilka är det som inte känner till de reglarna?! Va, va??!
Och julbord i oktober är ju bara fånigt och borde förbjudas!!