onsdag 9 december 2009

Det verkar

som om många går runt och lider av någon slags mörkerångest just nu, personligen känner jag inte av det alls.
Jag tror att jag tidigare har pratat om att vara inne i någon slags "flow" där rätt göranden leder till ännu mer rätt; på samma sätt som fel blir fler fel.
Jag har inget recept på hur det där går till, men jag vet förstås att det är en bra början att ha fokus på rätt saker; rätt saker för mig . Vad det är för andra har jag inte en aning om.
Från min synvinkel handlar det rätta om både förtanke (i motsats till eftertanke) och sunt förnuft, det vill säga att jag lägger in min förtanke i mitt värdesystem och utifrån det väljer det som är rätt för mig.

Eftersom mitt värdesystem var satt ur system när jag var aktiv i mitt medberoende, betyder det oerhört mycket för mig att ha tillgång till det nu och jag använder det flitigt, om än oftast omedvetet numera.
Det blir så när man skaffar sig nya vanor; till sist är de förankrade och då kan vi ha tillit till att de fungerar. Då går saker i lås utan att vi riktigt förstår hur, och det är just där jag har befunnit mig under ett långt tag.

Det är jag oerhört tacksam för.

2 kommentarer:

Lena sa...

Låter väldigt bra det där. Hoppas jag hittar dit också, snarast möjligt. Just nu söker jag en utbildning som jag inte alls vet om den leder till jobb eller ej. Detta gör jag för att jag vägrar gå tillbaka till lokalvårdsjobb mera. Det är min tur nu att få ett mer stimulerande arbete (även om jag inte alls är på det klara med VAD jag vill jobba med ännu).

Om jag fri mitt medberoende eller ej idag, det vet jag faktiskt inte. Med betydligt mera medveten iallafall.

Åsa Hellberg sa...

Heja Lena! :)

Kram Åsa