söndag 6 december 2009

Jag pratade med någon om

kicksökande igår, och vi kom in på idrottsmän och eventuellt sexmissbruk (utan att veta ett dugg om Tiger och hans ev historier).
Kan det vara så att elitidrotten i sig är en kick, och att när man börjar bli mätt söker man sina kickar på annat håll?

Alla stora idrottsmän/politiker/skådespelare tar enorma risker när de är otrogna.
Att någon ska "skvallra" är väl mer regel än undantag, och ändå väljer man att bedra sin partner både en och flera gånger med olika partners.

Personligen tror jag att en del av kicken ligger i risken att bli upptäckt och därför tar man också större och större risker. Tillsammans med monumentalt bekräftelsebehov - och sex - blir det en drogcocktail som heter duga.
Adrenalinivån maxas, precis som den gör inför en avgörande straff i en fotbollsmatch.

4 kommentarer:

Lizzie sa...

finns faktiskt starka belägg för, som jag minns det, rent vetenskapligt, att före detta elitidrottare, fotbollsspelare och liknande, löper större risk att fastna i ex. drogmissbruk efter avslutat karriär. (eller under i värsta fall) Om det beror på att människor som har en medfödd benägenhet att bli beroende, eller en uppväxtrelaterad benägenhet att utveckla beroende, eller om det beror på att att kickandet i sporten framkallar mersmak är väl osäkert.. ungefär som att diskutera vad som kom först; hönan eller ägget. :-) Men jag vet vad JAG tror!

(från en familj där 70% är något av följande: elitidrottare, narkomaner, arbetsnarkomaner, sexmissbrukare, matmissbrukare och alkoholister om vartannat i så många generationer tillbaka man kan se; minst åtta. De resterande ca.30% är väl "bara" vuxna barn och dysfunktionella.)

Må gott!

Åsa Hellberg sa...

Lizzie: Då har du ju sett det på nära håll.
Vad jag tycker är intressant är just det där med risken att bli upptäckt som blir så tydlig när det gäller sk kända människor.
Troligtvis samma kicksökeri som en del kriminella ägnar sig åt.

Lizzie sa...

ja.. det där är en intressant vinkling, som jag tror stämmer. Någon liknade sexmissbruk vid spelmissbruk, eftersom så stor del av kicken fås genom att man tar enormt stora risker(både att åka fast, drabbas av sjukdomar och andra risker). Låter logiskt. Och då borde ju kicken bli ännu större(och fallet då det kommer) om man är en kändis. Kriminalitet ingår väl ibland, bortsett från att kriminalitet väl är ett missbruk i sig. En professionell person sa till mig en gång att en del mer söker kickar, andra mer bedövning i sitt missbruk. Därav valet av "substans"(vilken drog,eller vilket beteende man missbrukar på). Men att på slutet så brukar tydligen dom flesta söka kickar mer.. för man då blivit så "bedövad" och "levande död" att man behöver något för att känna sig levande. Hm..

Intressant iaf att du gjort den iakttagelsen. Jag kom inte på att det var det jag sökte i mitt missbruk, just kicken i vansinnet, förrän jag hade varit drogfri och avhållsam i flera år.

Åsa Hellberg sa...

Lizzie; det är väl då det drar i väg ordentligt och allt faller samman.
"Slå i botten" i ett nötskal:)

Tack för tankvärda kommentarer.
Kram Åsa