onsdag 28 november 2012

Det fulaste man kan ha är inte

gröna jeans till en lila tröja, köksgardiner med små kottar på, porslinshundar i furuhyllan eller en rostig bil från 1974.

Det fulaste man kan ha är "dålig karaktär." Det verkar gå en rysning genom Sverige när en hemsk, karaktärslös, människa visar sig.

Jag har ju jobbat i en bransch där man blir utsatt för sådana påpekanden. "Hur svårt kan det vara, det är väl bara att lägga av, man får väl skärpa sig?"
Precis som man sa till mig om min relation "det är väl bara att lämna", medan jag med min karaktär inte visste hur man gjorde det utan att gå sönder och försökte göra det bästa jag kunde (som inte alltid hade med vad som var bäst för mig att göra, eftersom jag - ovan på kärleken - var tvångsmässig.)

Karaktär. Herregud om en människa inte har karaktär.
Det är värre än att vara elak.
En stor bloggerska skrev något dräpande om en person häromveckan och nu är det alltså chefredaktören för Chic, som uttalar sina rädslor för kontrollförlust.
För vad annat än rädsla kan få en människa att uttala sig på det sättet?
Är hon lugn och trygg med sig själv så blir man väl inte provocerad så till den milda grad att man beter sig så elakt?

Charlotta Flinkenberg får inte följa med på vår tjejmiddag på fredag.
Man måste vara jättesnäll om man vill hänga med oss.
Den supermodiga kvinnan - Åsa Engman - som törs berätta att hon är på väg att äta ihjäl sig, är däremot varmt välkommen. Jag har nästan älskat ihjäl mig. Vi har mycket att prata om, Åsa och jag.

Och Chic? Nä, vi läser inte den tidningen, va?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Nä, Chic läser jag faktisk inte. Snäll är bra, den egenskapen tycker jag mycket om. Det är nog därför jag gillar att följa din blogg :) kram!

Aprillan´s sa...

Det är väl egentligen det viktigaste av allt, att en människa gör så gott den kan med respekt både för andra och sig själv. Så tänker jag.

Hanna Lans sa...

När jag ser "före"-bilden och "efter"-bilden på Flinkenberg, så tycker jag att hon själv blir ganska sorglig. Jag tycker verkligen inte att hon är en fetknopp på före-bilden och tycker inte hon ser sund och frisk ut på efter-bilden.

Min cynisk sida (som alltid är påkopplad tyvärr) säger mig att detta utspel är ett sätt att få läsare till Chic som ju ska läggas ner.

När blev det ok med mobbning bland vuxna förresten? Hur ska vi kunna följa lagstiftningen i skolorna om likabehandling och arbete mot kränkande behandling, när det här är vad som står på löpsedlar och ger uppmärksamhet?

Märta sa...

Uj, vilket konstigt utspel av Chic'san. Såg att en motvillig pudel var gjord men väljer att bojkotta tidningen fortsättningsvis. Otäck människosyn!

Anonym sa...

Chic har jag aldrig läst, vad jag vet - kan ha tittat i den i väntrummet hos doktorn någon gång - så jag vet inte alls vad som sagts där men det som jag kommer att tänka på är "döm inte någon innan du gått i dennes skor".

Karaktär är, för mig, är inte vad jag gör utan vad jag i hjärtat vill och önskar.
Sanna