fredag 23 november 2012

Jag har åkt tunnelbana.

Det gjorde en hel förskolegrupp i gröna västar också.

Ni vet när man får en känsla av att något inte kommer att gå vägen, den fick jag när jag såg hur de alldeles för många små i förhållande till vuxna spreds ut i vagnen. "Jag tänker ha koll", sa jag till en dam och så log vi i samförstånd.

När tunnelbanan stannade vid  Gullmarsplan fick de av alla ungar utom en, en liten plutt på kanske två och ett halvt och som inte syntes i den stora stolen han satt. Men jag hade koll. Som sagt.
Med två gigantiska Hellbergkliv var jag framme hos pojken, lyfte upp honom och slängde mig mellan dörrarna. "Ni glömde en", ropade jag, och lämnade över honom till en manlig fröken som sa "Oj, då, tack."

"Bra att du hade koll", sa damen.
"Ja, det var bra", sa jag.

Nu ska jag maila till förskolan.


11 kommentarer:

Ebba Range sa...

Shit vad katastorfuruselt av förskolepersonalen och shit vad bra gjort av dig. Eloge!.

Hanna Lans sa...

Bra, heja dig!

Sus sa...

Men hjälp!

Vi var med om det där i Gbg på spårvagnen. Men du hoppade en plutt av. Det gjorde inte de andra. Vi skrek å det grövsta och föraren hann stanna.

Simona sa...

Burr. Får mamma-ont i magen. Burr.

Åsa Hellberg sa...

Ingen annan än jag reagerade. En plutt. Snacka om att folk är inne i sig själva.

Märta sa...

Hu, vad otäckt! Jobbade under något år som dagisfröken i sthlm och skräcken var att åka tunnelbana med skocken.
Vilken tur att du reagerade!

Kati sa...

heja dig!!! När man läser sånt här blir man ju nästan mörkrädd! :o Tycker du gör rätt som mailar förskolan.

Esset sa...

Fruktansvärt att höra. Upplever det dagligen på mitt jobb, alltså att alltför många inte klarar av sitt ansvar. Där gör det inte lika mycket, vi missar några affärer/kunder men vi tappar inte bort några barn. Tack för att det finns såna som du, som bryr sig, som tar ansvar!

Aprillan´s sa...

Läser och ryser. Långt in i mammamärgen känns det. Sådant får ju bara inte hända...

Shamrock sa...

Men herregud!!!!! Vilken tur att du hade koll och vilken tur att det var du (och inget pucko eller ingen alls - vet inte vilket som varit värst)

Helena sa...

Oj, oj...det kunde gott illa.
Tur att du hade koll!
Ibland är det bra att lite på känslan man får.
Ha det gott!