fredag 16 november 2012

För mig handlar det om humanism.

Enbart. Inte politik. Humanism. Människors lika värde. Vi.
Så jag har inte så många argument när man börjar prata om pengar, kriminalitet, integration för jag är humanist, även om min syn förstår att de som står längst ned på samhällsskalan är de som inte alltid kan ta hand om sitt liv som de önskar.

Många Hellbergare, bland andra min morfars far, utvandrade från Sverige i början av århundradet i ett försök att hitta en bättre tillvaro i ett nytt land.
Jag hoppas de blev mottagna med värdighet och respekt. 
Trots sin blekhet, sina språkproblem, sina traditioner och sin enorma fattigdom.

"Berättelser från tidigare svenska emigranter beskrev livet i den amerikanska mellanvästern positivt och hyllade religiös tolerans, politisk frihet och alla tillfällen som gavs för att förbättra sin levnadsstandard."

Enligt Wikipedia var det 1,3 miljoner svenskar som lämnade landet i början av 1900-talet. 

Troligtvis många förfäder till dem som nu skyr att människor kommer till Sverige för att få en bättre tillvaro.







3 kommentarer:

Gafflan sa...

Vi är ALLA människor och LIKA mycket värda. Värda ett bra liv oavsett nationalitet, form eller färg.

Annika Estassy sa...

Så sant som det var sagt, Åsa!

Singelmamman sa...

Precis så!