fredag 9 november 2012

Jag är inte på plats idag, istället vill jag presentera

Karina Johansson, som jag har varit bloggvän med sedan 2009. Då träffades vi till och med; Karina var snäll nog att komma fram till mig på bokmässan, vilket jag blev så oerhört glad för eftersom jag var rätt ensam.

I dagarna kom hennes andra bok, Utan egen vinning.
Den första, Bara en pärla, släpptes 2010.






Berätta, vad handlar den om?
”Utan egen vinning” är en spänningsroman som utspelas i Sunne där jag bor. Historien kretsar kring kattföreningen Stjärnan som länge kämpat för att kunna starta ett katthärbärge, och som nu äntligen har fått möjligheten att göra det.
I inledningen av storyn åker de till Uddebergs gård strax utanför Sunne för att titta på ett gammalt stall. I samma veva hittas en kvinna död på gården men föreningen bestämmer sig ändå för att flytta in i stallet och börjar renovera. Snart börjar fler märkliga saker hända och föreningen inser snart att det är någon som inte uppskattar att de använder det gamla stallet…
Hur var det att skriva tvåan jämfört med att skriva "Bara en pärla"?
Tack och lov hade jag skrivit en hel del på ”Utan egen vinning” när ”Bara en pärla” släpptes. Jag säger tack och lov eftersom jag tror att det hade varit lättare att få skrivkramp om jag skulle börja från noll, när första boken var tryckt.
Rent generellt blir det så klart aningen svårare andra gången, eftersom man måste se till att ha andra typer av karaktärer och händelser med, att hela tiden tänka nytt och inte återupprepa sig. Men - jag gillar utmaningar. Det är det som håller skrivlusten vid liv! (även om jag ger upp ungefär tre gånger om dagen när jag är som djupast inne i skrivprocessen...)
När du släppte första boken vet jag att du var med i många lokal evenemang. Hur ser planen ut nu?
En del fokus ligger på att marknadsföra mig här i Värmland, så det som hittills är inplanerat är julmarknader och framträdanden och signeringar i värmländska bokaffärer, först och främst. Eftersom katter har en central roll i boken har jag också blivit inbjuden till en smådjursklinik som ska ha Kattens dag i december.
Jag älskar att sitta ensam och skriva, men jag gillar också väldigt mycket att vara ute och träffa folk så den typen av arrangemang är roliga att medverka i.
Har du börjat fundera på eller kanske rent av börjat skriva, på trean?
Jajamensan, den har jag skrivit en hel del på! Där kretsar handlingen kring en amatörteaterförening som råkar ut för en del trubbel. Jag har skrivit storyn från början till slut så nu vet jag vilka vägar den kommer att ta. Men, mycket jobb återstår med att bygga upp karaktärer och miljöer och allt annat. Antar att jag kommer att stryka och lägga till ett och annat kapitel också, innan jag är färdig.

Baksidestext:

Stina vaknade av ett kras. Hon slog upp ögonen och stirrade ut i mörkret. Det var glas som krossades och den här gången lät det inte som om någon krossade fönstren till stallet utan att ljudet kom från en plats en bit undan. Hon la handen runt handtaget på en spade och öppnade långsamt dörren. Den här gången skulle han inte komma undan.

Äntligen kan kattföreningen Stjärnan bygga ett härbärge för hemlösa katter. De letar lokal och hittar snart ett stall som stått öde i årtionden vid Uddebergs gård utanför Sunne.

Men ingenting blir som Stina och de andra medlemmarna tänkt sig. I samma veva som de ska flytta in hittas en kvinna mördad på gården och under renoveringen börjar märkliga saker hända. Snart förstår de att allt har ett samband med deras flytt till Uddeberg. Frågan är bara vem som inte uppskattar att de bygger om det gamla stallet.

"Utan egen vinning" är en fristående uppföljare till debutromanen "Bara en pärla" som gavs ut 2010. Handlingen är förlagd till Sunne, Värmland, där också författaren Karina Johansson bor.


Visst låter den spännande?
Heja Karina, och varmt lycka till!

Inga kommentarer: