fredag 20 september 2013

Den höll på framför näsan en bra stund

innan den flög in i munnen och ner i svalget.
Jag fattade först när jag började harkla mig och den plötsligt var borta.
Småflugdjävlar. Jag har flera framför mig varje dag.
Jag tror att de kommer från blommorna på fönsterbänken och på balkongen, i köket har jag inga.
Tips, någon, innan jag äter upp någon som gör mig jättesjuk.

Idag fastar jag fram till tre.
Sedan tror jag att jag ska förstöra det med att äta godis.
Det är ju fredag. 
Barnsliga Åsas favoritdag!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Prova att lägga snus i krukan, portionssnus förslagsvis så är det lätt att plocka bort sen.

Kia

cyndi sa...

Dom där småflugjävlarna är inte fredagsgodis.
Dom kan ju åtminstone hålla sig undan till efter tre.
Hoppas du hittar nåt godare att äta.
Mitt fredagsgodis är norskt :-)

Anonym sa...

Tag ett stycke kopp och häll däri en skvätt (1-2 msk?) äppelcidervinäger. Det gillar de små rackarna. Toppa med en minimal droppe diskmedel, så att ytspänninhen bryts...

Står tre sådana koppar i vårt kök varje september då vi alltid får in dessa otyg om hösten... Byt vinägern varje eller varannan dag.

/Susanne

Linas drake sa...

Kör med samma knep som Anonym ovan. Har dock lite vatten i också, luktar lite mindre då och ger lite mer djup i glaset. Funkar jättebra.

Åsa Hellberg sa...

Jag vet att köks/fruktflugor gillar ett sådant bad, men gör blomflugor det också? Det verkar vara en annan sort, även om den är i samma size.

Anonym sa...

Hej,jag kör vit eller rödvinsvinäger,en droppe honung o sedan en droppe diskmedel och inte behöver man byta så ofta..jag väntar tills botten inte syns :o),näe inte riktigt,men jag har "fångat" hundratals i sommar!!
Jag tror alla dom där smådjä... är släkt,så testa! Trevlig helg, Blekingetanten.