söndag 1 september 2013

Från och med i morgon

är det slut på sockerintag i den här kroppen. Och kolhydrater, i alla fall de mest uppenbara som bröd, pasta och potatis.

Det gick jättebra från januari till juni (när jag började äta glass som blev ett startskott), och jag tror förstås att det kommer att gå lika bra nu.
Jag är trött på min trötta, svullna kropp och min gasiga mage.
Vikten struntar jag i, jag har inte vägt mig på evigheter. Istället vet jag hur jag vill känna och det är dit jag strävar.

Jag behöver vara stark både mentalt och fysiskt i höst, för fysiken behövs när jag skriver så mycket. Det är ett stillasittande som min rygg är lagom förtjust i, så de raska promenaderna är lika viktiga som kosten om jag ska bli stark igen.

Sömnen kan jag inte påverka, jag vaknar av värmevallningarna, men jag kan ta igen en del av det med en tupplur här och där. Det är också en del av välbefinnandet.
Sedan ska jag överväga hormoner. Jag måste bara läsa på lite först och inte lägga mig i händerna på varken läkare (som säger naturligtvis) eller naturmedicinlobbyn (som säger galenskap.)







7 kommentarer:

Agneta sa...

Då är vi två som slutar med socker! Jag måste också för jag mår inte bra av det och nu märker jag att mängden godis blir större och oftare.
Vad gäller vetemjöl måste jag ta tag i den biten också.

Så, heja oss! Kämpa på!

Annika sa...

Jag som varit på tårtkalas idag, när en av mina vänner fyllde den aktningsvärda åldern av 50 år, är nu fylld av socker och champange :)
Bättre lycka hos dig!

Tack Åsa!
Jag har just läst din bok, Sonjas sista vilja, vilken gjorde mig till en kontaktlös människa i ett antal timmar. Gillar den mycket och ska ta nästa bok så snart som möjligt!
Nyfiken!

Kram!

Åsa Hellberg sa...

Agneta; heja oss.

Annika; 50 rockar! :) tack för att du berättade att du har läst om Sonja!

Spader Madame sa...

Oavsett hur du väljer så är det för att må så bra som möjligt. Smartast, men inte alltid så lätt som det borde vara! Heja Åsa!

Anonym sa...

Har precis läst Sonjas sista vilja efter att först ha läst Sonjas hemlighet i somras, ja kanske fel ordning men det gjordeinte nått. Älskade båda! Tack för att du fick mig att känna att allt är möjligt och glömma bort för några timmar om vardagen, livet som ensamstående mamma och skratta, fnissa, gråta och känna igen mig.
Tack! Jag väntar redan på nästa bok. Fortsätt och skriv - jag ska rekommendera dig till alla mina vänner som älskar chiclit lika mycket som jag!

Åsa Hellberg sa...

Åh, tusen tack!! Vad kul att böckerna även funkar "baklänges":)
I april nästa år kommer "En liten värld" ut.

Pernilla sa...

Borde också. Verkligen. För jag känner samma av socker och kolhydrater. Men .... Alltså ... Hmmm.