tisdag 10 september 2013

God morgon, Musiclovers.

Jag är en lätt människa. Vill ha lätta böcker, lätt musik, lätt konst, lätta teveserier, lätta filmer och omge mig med lätta människor.

Abba.
Det svänger, det är viktigast. Tempot måste kännas i kroppen, vare sig vi pratar upptempo eller ballad. Texterna är lysande och okomplicerade. Jag förstår vad Björn säger. Viktigt när jag ska sjunga med eftersom jag så lätt sjunger en egen hittapåtext när jag inte fattar.
Det finns människor (konstiga människor) som tycker om det svåra. Komplicerade. De gillar det som gör ont eller som inte går att begripa. Eller så begriper de det som min hjärna inte mäktar med. Eller så är det mitt hjärta. Jag vet inte så noga. Lätt är det i alla fall inte.
Om de människorna skulle skriva böcker skulle jag inte läsa dem. Det skulle vara att läsa utan njutning.

Jag vill härmed slå ett slag för oss som gillar lätt.
Heja oss.
Man kanske tror om oss att vi inte är lika smarta som de där som läser svårt.
Pyttsan.
Jag vill hävda att vi som gillar lätt har det tillräckligt svårt ändå.

Tisdag.
Vad tycker vi om det?







6 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Tisdag var alltid veckans tråkigaste dag när jag satt inlåst på kontor men nu är det helt OK.
Lätta saker, nej tungt, svårmodigt och svårt, ryska stäppen, elände, det är grejer det! Skojar!

Anonym sa...

Som du skriver; det är för mycket i livet som är (förhoppningsvis har varit numer) tungt så varför leta sådant för nöjes skulle? Hm - nöje?
Sanna

Annika Estassy sa...

Men vad jag håller med dig där!

Åsa Hellberg sa...

Såklart ni håller med. De svåra har lämnat min blogg för länge sedan.

tigerliljan sa...

Och jag hänger kvar - håller helt med dig!

Fru Venus sa...

Du har så rätt, och vad hade min ungdom varit utan ABBA? -)