söndag 1 augusti 2010

Det är rätt knepigt

med synfel emellanåt, särskilt om texten är liten och dessutom innehåller O, D, 6, 0 eller 8. Mina ögon rör ihop det där rejält, vilket till exempel betyder att ocr-nummer är ett lika stort helvete varje gång jag ska betala räkningar.
Mitt trick är att hålla för och se två siffror i taget, samt att säga dem högt.
Tvärr kan jag inte köpa blå-lila eller leopardfärgade läsglasögon på macken så som Nilla gör - jag måste träffa en optiker för att få rätt glas - vilket är synd eftersom det är kul med variation.

Jag vägrar fortfarande att ha dubbelslipning. Först när jag är vimsig och gammal kan de vara på sin plats, än så länge ser jag helt okej på lagomavstånd... sisådär två meter funkar alldeles utmärkt.
Kortare eller längre åker ett av paren på.

När jag nu kikar över kanten på mina läsglas kan jag konstarera att dagens tredje geting har hittat in, det kan i och för sig vara en humla, men studsandet mot fönstret tyder på just geting... eller större fluga.

Det är i alla fall inte en mygga, den hade jag inte sett överhuvudtaget.

6 kommentarer:

nillas liv på pinnen sa...

Haha, geting och fluga låter ju lite olika. Alltså, man hör på ljudet vad det är. Om man inte har dålig hörsel förstås...?

Mi sa...

Ha ha ha... åt både syn och flugfän !

Jag ser inte vilka som ringer om jag inte har brillor på, siffrorna blir en luddig massa och vägrar svara om jag inte vet vem det är och i badrummet har jag en superbra förstoringspegel för jag blev trött på att "gissa fransar" och hoppas på det bästa :) !

Usch ja, nu är det "ilskna getingperioden".. burr..

Kram !

Sus sa...

=)
Bokstäverna börjar bli svåra att fokusera...Jag måste nog kolla synen jag med...

Malin W sa...

OCR-nummer är hemska! Varför ska de vara så långa? Okej, jag förstår att det handlar om många räkningar som ska skiljas från varandra, men ändå... Ibland tror jag att ekonomerna bara vill jäklas med oss.

(Jag gillar konspirationsteorier)

Maj Korner sa...

Börja med e-faktura så slipper du OCR-numren. *tipsar*

Åsa Hellberg sa...

Nilla; jag har inte meddelat alla mina fysiska fel än...:)

Mi; precis!

Sus; kolla du, det kan vara ett chockartat besked först men du vänjer dig snabbt:)

Malin; jag håller med. Det hade varit lättare med personnummer...

Maj; jag har det på mycket just av den anledning... inte på allt dock.