torsdag 19 augusti 2010

Man kan nästan säga att det är fredag idag

eftersom jag är mer eller mindre ledig i morgon.

Nu vet ni som följer mig att jag är oerhört bra på att vila och är det så att jag nu har någon aktivitet på gång vill jag alltid att den efterföljs av tadetlugnt.
Andra blir pigga av aktiviter, själv blir jag trött hur trevligt/roligt/givande det än är.
Idag vet jag det där med mig själv, alltså bokar jag in vila efter aktivitet; är jag till exempel på något trevligt en sen kväll har jag inte bokat klienter tidigt nästa morgon.

Har man pressat sig till en utbrändhet som jag gjorde för några år sedan är det smart att inse att vila är en del av att hålla sig pigg och att det är en bra idé att säga nej om det är så att man känner att man inte orkar, oavsett om man redan har tackat ja.

Man får alltid ändra sig, det är alltid helt okej.

7 kommentarer:

Sus sa...

Jag ska bli bättre på sånt.
Att säga nej.
Men va fan...det är ju så roligt att leva!
Å andra sidan vill jag göra det länge..

I helgen blir det vila.( vilket är ett skönt sätt att leva på!)

Tror jag.

Anonym sa...

härligt det låter. Övar på det där jag med, att våga säga nej, fast människor blir sura och besvikna på mig. En del undrar just nu varför jag förändrats "så fort", och räknar nog med att jag ska bli "som vanligt igen" snart. Men jag tror jag skippar det.. *S* Skönare att ha all den här tiden till att ta hand om mig. (bara brottas med det irrationella dåliga samvetet, som får mig att känna mig som en svikare)

Känner mig sliten än, efter vårens smäll.. så vila, vila, vila.. när jag inte behöver plugga då. Men varvar mellan. Ska fortsätta med det framöver åxå, så kanske jag inte behöver krascha igen.

Kram och ha en fin helg!

/Lizzie

Anonym sa...

(ps. Undrar om man måste "göra slut" med vänner som inte gillar det nya jag man blivit.. eller om man ska låta det rinna ut i sanden, medan dom surar.. eller bara vänta å ge det tid.. ds.)

/Lizzie

nillas liv på pinnen sa...

Jag är likadan!
Vila är min favoritaktivitet kan man faktiskt säga. Ibland har jag lite komplex för det när jag ser hur många andra är superdupereffektiva, men jag har nog nytta av det i längden. Att kunna vila ordentligt är en gåva.

Åsa Hellberg sa...

Sus; så länge man mår bra så är det väl okej.

Lizzie; jag vet inte hur man gör med vänner, men jag vet att vänskapen sällan håller om den ena partern går igenom stora förändringar som vännen inte vill förstå.

Nilla; världens bästa medicin.

Anonym sa...

nä, det är trist att det ska bli så. Jag låter det nog vara, så får jag se hur det blir. Backa tillbaka till nått som inte fungerar för mig, som inte är jag längre, går ju hur som helst inte. Bara det där himla irrationella dåliga samvetet, som säger att jag är en svikare.. men måste väl vara mer trogen mot mig själv, antar jag, än mot andra.

Nu måste jag SLUTA vila och sätta fart.. *grimas* Men längtar efter att ha fått lite gjort, så jag får VILA igen.. :-)

Nilla: smart uttryckt. inte tänkt på det så.. att det kanske är en gåva att KUNNA vila! *skratt*

Ha en fin dag på er fina människor!

/Lizzie

Agneta sa...

De som inte varit utbrända har svårt att acceptera att jag ofta säger nej till roliga saker. Jag vet att jag inte orkar, även om det är hur kul och trevligt som helst, och just den oförståelsen tycker jag är jobbig.
Jag behöver mycket vila, och jag orkar inte på långa vägar lika mycket som förr... Trist, men så är det.