söndag 15 augusti 2010

Jag saknar

högläsningen. Vi var så bra på det; att hitta tid och att kura ihop oss tätt, tätt för att läsa tillsammans.
Jag fick äntligen leva ut mina skådespelartalanger och spela alla de roller som fanns i boken - eller för all del i Bamse som vi också med nöje läste - och eftersom jag fortfarande var oerhört populär på den tiden skrattade den lille så han fick ont i magen när mamma var rolig och läste med konstig röst.

När Sune senare kom in i vårt liv var lyckan gjord. Trots att sonen för länge sedan kunde läsa själv hade vi alltid högläsning ur just de böckerna och de roligaste styckena läste vi om och om igen till vi flåsande inte orkade skratta mer.
"Sluta mamma", sa han lyckligt när skrattet nästan gränsade till gråt som det kan bli när man är väldigt, väldigt glad.

Jag tänkte på det idag när jag passerade den lilla inbyggda bokhyllan utanför badrumsdörren och såg alla böcker som prydligt stod på rad; att jag saknade våra sådana stunder och att jag borde fråga om vi inte ska läsa en bok till tillsammans igen.

Bara en, innan alla böcker och barndomen förflyttas permanent till förrådet.

9 kommentarer:

Maj Korner sa...

Allt har sin tid.

Sus sa...

Det satt en mamma på tunnelbanan häromdagen och läste högt ur en saga kl 8 på morgonen.

Jag tyckte inte det var mysigt.

Men jag tycker ju det mesta är omysigt på morgonturen på den gröna linjen.

Åsa Hellberg sa...

Sus; jag lovar att jag inte kommer att läsa på tunnelbanan:)

Maj; ja, suck...:)

Agneta sa...

Det är mysigt med högläsning. Ibland får jag läsa för mina, de tycker nog att det är mysigt.

Robert W sa...

Å, det var jätteroligt att läsa Bamse eller Nalle Puh för barnen och hitta på olika röster till varje figur. Jag minns att Tiger var både kaxig och småkorkad, så jag läste hans repliker på stockholmska ;P

Åsa Hellberg sa...

Stort och smått; passa på för tusan:)

Robert; tur att det inte var Bohuslänska, då hade jag inte riktigt förstått vad du menar:)

nillas liv på pinnen sa...

Visst är det mysigt.
Jag tror jag också ska utsätta mina för lite högläsning...

Åsa Hellberg sa...

Nilla; gör det! Vi har just bestämt att vi ska köpa en ny Sune och avsluta de sexton första åren med att läsa den.

Anonym sa...

ett sent grattis till att du fått vara mamma till din son ett år till! :-) Och jaaaa, högläsningen är underbar! Var några år sedan sist, men nu börjar det om igen! Inspirerad av dig, så gick jag till bibblan och lånade en hög böcker till min lillskrutt. Ikväll blev det fem stycken, innan hon gäspade. (sen ska hon ha med sig en hög ner i sängen ändå.. *S*) REN och skär lycka!!

Fast får väl hoppas att du får barnbarn så du får börja om igen sen.. DET blir poppis!!

Kram!

/Lizzie