onsdag 20 oktober 2010

Att ge feedback

är en konst, i alla fall om den ska vara effektfull för den som får den.
Under min utbildning har vi tränat oerhört mycket på det.
Det är nämligen en hårfin gräns mellan att hjälpa någon att växa och att få den att tippa åt andra hållet.

De flesta av oss kör med MENtaktiken.
"Det här är toppen, men det här var inte lika bra..."
En betydligt bättre formulering är;
"det här är toppen, och vad tror du skulle hända om du utvecklade den här sidan lite mer?"

Att leta rätt (i motsats till fel) är alltid en fördel.
Rätt föder rätt, det är i alla fall min övertygelse.
Med barn i hemmet har man vunnit massor om man i tidiga år har kunnat säga
"tusen tack för hjälpen" (även om det är sådant som det är självklart att de ska göra),
"vad fin du är",
"du är en härlig människa att umgås med",
"bra jobbat",
"tack för att du passade tiden",
"jag tycker om dig",
"vilken fin kompis du var när du..."

Det betyder inte att man inte ska bli förbannad när det krävs, men man får inte glömma motsatsen.

2 kommentarer:

HOUSE of ADELA sa...

Feedback är ett intressant ord...tyvärr alldeles för många som inte ger det alls tycker jag. Kanske just i denna stund pratar om ett av mina jobb....
Hur som helst! Du skriver alltid intressanta saker, Åsa och jag gillar din blogg skarpt!

Kram!
Adela

Åsa Hellberg sa...

Feedback är ett betydligt varmare ord än kritik, eller hur?