söndag 24 oktober 2010

Hur perfekt är du?

Tänk om det är så att gäster som kommer på besök är mer intresserad av att du är skön och avslappnad än om ditt hem - och du själv och din familj - är i perfekt skick?

Många av oss jobbar ihjäl oss innan vi får gäster, så till den milda grad att vi kanske gör oss ovän med resten av familjen för att vi blir så stressade.
Andra har det så perfekt hemma att de är svåra att bjuda tillbaka, eftersom vi inte tror att vi och vårt hem duger.

Jag har hittills aldrig gått från ett hem med känslan av att det var väldigt välstädat, tvärtom tar jag med mig värmen, samtalen och känslan av att vara välkommen.

Emellanåt kanske vi ska fråga oss vad som egentligen är viktigt för våra gäster.

6 kommentarer:

Agneta sa...

Tänkvärt...
Jag minns en gång en kompis som kom hem och fikade - spontant - och hemmet såg ut som kriget! Detta var när vi bodde trångt och alla barnen var små och jag var uttröttad....
Kompisen sa att hon tyckte det var så skönt att komma hem till oss för hon kände sig hemma när det var stökigt! Rätt skönt att höra, och precis så känner jag när jag kommer hem till andra som har stökigt!!!

Maj Korner sa...

Jag har varit den där städande sorten. Sen bestämde jag mig för att inte vara det, men nu är jag det igen! Vet du varför? För att de gånger jag får gäster, är de gånger jag verkligen får tummen ur, och städar. Jag städar inte ihjäl mig, långt ifrån, men tillräckligt för att jag själv ska känna mig nöjd.

Men aldrig att jag bryr mig om om andra har städat eller inte. Jag ser helt enkelt inte sån't.

Åsa Hellberg sa...

Agneta; det ÄR befriande.

Maj; det är ju en bra anledning då, för tvärtom är inte heller bra förstås.

Suzan sa...

Bra tankeställare...

HOUSE of ADELA sa...

Håller med om att det är en bra tankseställare...tycker dock det beror lite på vem man bjuder hem - vänner man känner utan och innan, eller någon för första gången...så känner jag i alla fall=)

Kram!

Anonym sa...

En del människor som ajg kommer till brukar säga: "du får ursäkta oordningen" då brukar jag bara svara "jag tänker inte städa så jag tittar inte efter - kommer för att träffa dig/er"
Men jag har faktiskt haft det jobbigt med att känna att mitt hem inte duger och därför inte tagit hem folk - och tom mer eller mindre visat att jag inte vill ha hem folk. Det gör att jag nu är väldigt ledsen för jag måste bjuda hem folk för att de ska tordas komma - och då blir det ju så stort.
Ja, ja, en sak i taget.
Men jag vill att det ska kännas avslappnande att var hos mig och jag vill känna mig avslappnad i att ha folk hos mig.
Förr funkade det utan problem - vet inte riktigt när det här började.
Kram
Sanna