onsdag 27 oktober 2010

Men nu är det väl ändå dags

att sätta ner foten i det som är vårt eget liv.
Vad väntar vi på?

Jag läser om vuxna personer som låter sig hunsas av sina föräldrar, barn, äkta hälfter, arbetskamrater, vänner och andra människor runt dem.
Jag läser om människor som sitter på sin rumpa och väntar på att andra ska ta beslut eftersom de inte förmår bestämma över sina egna liv.
Jag läser om människor som väntar, och väntar och väntar på den förändring som andra ska åstadkomma.

Ner med foten i backen och säg nej.
Ta det ansvar som faktiskt är ditt.
Det är dags nu.

Jag skulle vilja arrangera ett "Nej, nu jävlar-seminarium"; en heldag i Luleå, Stockholm, Göteborg och Malmö med träning, inspiration och bålbränning av alla offerkoftor.

Visst hade det varit gôtt?

22 kommentarer:

Agneta sa...

Det hade varit väldigt gôtt!
Själv går jag i starta eget-tankar. Faktiskt! (Trots den fegis jag är) Men jag måste (MÅSTE) ta tag i mitt liv och få till en förändring av något slag.

Yogamamma sa...

JA! Gör det. Det behövs. Alldeles för många vågar inte fast de skulle vilja.

Åsa Hellberg sa...

VILL du ta tag i ditt liv?
Hur mycket vill du, 1-10?
Vilka vinster skulle du få genom att genomföra det du VILL?

Vad kommer du att erfara när du har genomfört det du VILL; vad hör du (bra gjort, Agneta?), vad ser du (din egen glada min i spegeln?) och vad känner du (stolthet, glädje?)

Alla är fega innan vi har provat något nytt, det är som det ska vara; en väg att komma framåt är att tänka på hur det blir när vi väl är där.

CoachÅsa:)

Åsa Hellberg sa...

Yogamamma; tack, visst är det en bra idé?

Märta sa...

Tack för den sparken i rumpan!
Nä, nu jävlar ska jag ta tag i mina trassliga vänskapsrelationer! Hur korkad är jag inte som låter mig dräneras på energi för att sedan urskuldra personen ifråga! :)

Tove Kungsholmen sa...

Håller helt med! Kommer gärna och föreläser. ;)

Åsa Hellberg sa...

Märta; Hurra, way to go, girl!

Gafflan sa...

Man har alltid ett val och man kan göra nya val genom hela livet. Omvärdera och prioritera. Det som kändes viktigt tidigare i livet känns kanske obetydligt nu. Det svåra är att säga nej till saker som inte känns bra utan att vara elak för det är ju det sista man vill. Om du ska ha ett "Nej, nu jävlar seminarium" i Göteborg så kommer jag att anmäla mig. Man kan aldrig få för lite sparkar i rumpan eller inspiration till små eller stora förändringar i sitt liv eller sätt att tänka.
Kram

Åsa Hellberg sa...

Tyvärr Towe, den positionen tänkte jag ta själv:)

Gafflan; bra. En anmäld. Det är den bästa början man kan ha! Agneta kommer kanske också om jag tjatar.

Unknown sa...

Absolut Åsa!

Åsa Hellberg sa...

Cosifan; du är välkommen:)

Agneta sa...

När kommer du till Göteborg? *sitter med almanackan*

Vi tar väl en fika efteråt också?!

Spader Madame sa...

Ja, om en stund. För just nu ska jag tydligen vila litet. Och ta reda på vem jag är. (Fast det vet jag nog) Jag tror annars att man inte kan få nog av litet inspirationsinput. Så jag kommer när du kallar då rå!

Anonym sa...

Tack för den sparken! Nu behöver jag den mer än någonsin, när jag precis ska ge mig in i något jag längtat efter, men samtidigt fastat för.. Den där dagen låter verkligen intressant!
kram!

Liz Wennberg sa...

Jodå. Jag kanske inte skulle delta i Luleå, men jag skulle komma dit.

Åsa Hellberg sa...

Agneta; Klart att vi ska fika.

Karina; jag ska plocka fram ett datum snarast:)

Liz; har du slutat slå på dig själv? Bra!!!

Anonym sa...

Ja!!! Här har du en till som kommer att anmäla sig. Fram med datum så att man kan boka. :)

Anneli Stålberg sa...

Härligt! Jag vill vara med.

Millan sa...

Håller med..

Åsa Hellberg sa...

Colour me complete, Anneli och Millan:
Datum kommer!

Helene sa...

Jag har väntat klart nu. Och det känns så galet bra!! Jag har snackat en hel del med mig själv och kommit överrens med mig om att dags nu. Och det kommer att blir så bra! :) ALLA borde få känna så!

Åsa Hellberg sa...

Helene; heja!