tisdag 12 oktober 2010

Hurra!

Det var inget farligt.
Tre provrör - 60 ml - mindre bröst senare känns det som nytt och är nu i samma storlek som nummer två.
Jag hade visserligen många små cystor även i andra bröstet, har man en har man ofta fler enligt läkaren, men dem gör man ingenting åt om de inte börjar växa.

Intresseklubben kan här få en anteckning på hur det hela gick till:

Först fick jag göra ännu en mammografi på andra bröstet, vilket gjorde mig lite nervös eftersom jag inte förstod varför och var rädd att det hade hittat någon skit där.
Därefter fick jag träffa läkaren som grundligt undersökte klumpen och resten av bröstet med ultraljud.
Det konstaterades att jag hade två cystor som låg på varandra och med ett nålstick som knappt kändes, kom hon åt båda.
Hon konstaterade att den första var väldigt, väldigt stor och att min äggstor-uppskattning var en underdrift, därav alla de provrör som fick fyllas med en grå/grön massa (yäck). Denna massa såg helt normal ut, och några tester på den görs inte.

Anyway, även andra bröstet fick sig en ordentlig ultraljudsundersökning innan jag fick göra ytterligare en mammografi på det då klumpfria bröstet eftersom cystan hade skymt eventuella andra förändring.

Jag fick papper på att jag är cancerfri, har köpt tre nya trisslotter och kommer resten av dagen att ägna mig åt att vara glad och väldigt tacksam.

Tusen tack för era tummar!

19 kommentarer:

Agneta sa...

Åsa! Vad glad jag blir. Kram Agneta

Agneta sa...

Sköööönt!

Gafflan sa...

Underbart!!
Kram

Åsa Hellberg sa...

Så skönt att jag måste sova lite nu:)

nillas liv på pinnen sa...

Vad skönt! =)

Unknown sa...

Åh va´ härligt Åsa! Ryser. Kan inte hjälpas, man får som ett nytt liv. Njut!
Imorgon ska jag och din bok till bibblan...jag ska marknadsföra dig som föreläsare. Jag jobbar ju på Vuxenskolan, samt har en kvinnojour...tänkte att vi kunde gå ihop med bibblan och få hit dig som föreläsare. Vi får se...

Kia sa...

Härligt!! Jag tycker skumpa skulle vara på sin plats:) Och kanske nya bh:ar om du nu har minskat ;)
Men så skönt! Sa de till dig också att de kommer tillbaka? Och att de, som jag nu mäsrker, lever sitt eget liv. Lite som att de har sitt eget universum därinne. Nä, nu svamlar jag. Bara för att jag blir så glad.
(Det går säkert åt pipsvängen med lotterna..........) 60ml!! Det är ju jättemycket!

Cattis sa...

Vad skönt vännen. Hoppas du sovit gott.

Åsa Hellberg sa...

Anna; ja, för tusan. Jag kommer!

Kia; jag dricker inte alkohol, men jag förstår tanken:)
Ja, de kan visst komma tillbaka men då ska jag tillbaka igen.
60 ml ÄR jättemycket!:)

Cattis; toksovit i två timmar.

Liz Wennberg sa...

Men guuuud vad skönt! Tummen upp!

Pennelina sa...

Du se, det var inget dåligt besked :-D

Kramar!

Anonym sa...

Skönt att höra!

Hökis-L8

Åsa Hellberg sa...

Liz, Pennelina och L8; störtskönt!

Shamrock sa...

Vad skönt att allt var ok :)

Anneli Stålberg sa...

Underbart! :D
Kram!

Anonym sa...

Jag är så glad för din skull!!!
kram Sanna

Åsa Hellberg sa...

Shamrock, Anneli och Sanna: Det känns lättat:)

Malin Persson Giolito sa...

Hurra käraste du! Satt på jobbet och höll tummarna. KRAM!

Åsa Hellberg sa...

Tusen tack, Malin.