tisdag 26 oktober 2010

När sonen var liten, fyra år ungefär

började vi att skriva i en bok som sonen döpte till "bästa med dagen-boken".
En liten stund före han skulle somna, efter den obligatoriska sagan, kom boken fram och så fick han berätta om vad det var som hade varit allra bästa med hans dag.
Han pratade och jag skrev.

Vill vi att våra barn ska berätta om sin dag istället för att svara "vet inte" eller "kommer inte ihåg", så fråga dem om vad som var roligast på dagis/skolan eller hos kompisen idag.
"Vad har du gjort idag" är alldeles för diffust. "Roligt" är är däremot specifikt och kul att få dela med sig av.

Ni kommer att få svar, jag lovar.

Jag vet inte hur jag fick idén till "Bästa med dagen-boken", men min tanke var i alla fall att om man får tänka på bra saker innan man somnar så gör man det så mycket skönare.
Att skriva ned det gjorde att vi ibland kunde ta fram boken och prata om roliga minnen.

Nu gäller det inte bara barn, samma effekt har de dagböcker som jag ber mina klienter skriva.
En påminnelse om det vi har att vara tacksamma för är en väldigt bra huvudkudde.

4 kommentarer:

Chrissan sa...

Vilken fin idé med bästa-på-dagen-bok.:)

Anneli Stålberg sa...

Vilken fantastisk idé! Ska faktiskt testa den.

Åsa Hellberg sa...

Ja, testa den, det är supermysigt.

Agneta sa...

Ibland skriver jag tacksamhetsdagbok. Det är trevligt.

Ska börja fråga barnen vad som varit roligt när de inte minns vad de gjort på dagen.