onsdag 8 januari 2014

29 januari

ska jag träffa en gynekolog.
Egentligen vet jag inte om jag har nått menopaus eller inte, eftersom jag inte har haft mens sedan jag tog bort livmodern, men jag tror det. Jag brukar ha extremt öm överdel när jag har ägglossning, och när jag hade det gick övergångsbesvären tillbaka. Nu var det flera månader sedan, därför tror jag att jag är "klar."

När jag tittar på bioidentiska hormoner (Mia Lundin är en av de främsta på det området) så skiljer sig behandlingen åt om det handlar om förklimakterie eller menoupaus, och de östrogenliknande preparat hon rekommenderar vid menopaus har samma ingredienser som de jag har ätit i flera veckor nu. Den gestagenkräm som många känner sig hjälpta av rekommenderar hon inte om man är i menopaus.

Det är en djungel att försöka hitta rätt preparat och nu har jag bestämt mig för att i alla fall prata med en läkare om östrogen.
Vi börjar där.

Idag ska jag se på Vita huset hela dagen.
Semester, you know.
Hehe.



7 kommentarer:

Ebba Range sa...

Ingen livmoder - det förenklar ju saken avsevärt.
Jag har ingen livmoder heller och jag använder. Divigel 1 mg - på recept att gynekologen. Det är enbart östrogen.
Det är när man måste ta kombinationen östrogen + progesteron (om livmodern är kvar)som det finns en ökad risk för bröstcancer.
För 13 år sedan använde jag östrogenplåster - men efter något år bytte jag till Divigel - tycker det är smidigare. En dos gel på höger lår ena dagen och en
dos på vänster lår dagen efter osv veckan lång.
För mig ar det varit en undermedicin - väl värt att prova.
Divigel finns också i 0,5 mg/dos.
Fråga! Lycka till!

Åsa Hellberg sa...

Men är det verkligen så? Jag har för mig att även enbart ötrogen ger en ökad risk?
Vi får se vad läkaren säger.
Har de aldrig sagt att du borde sluta med det?

Tack, är så tacksam för sådana här kommentarer, Ebba!!

Spader Madame sa...

Jag följer detta med spänning. Är inte där ännu. Hoppas att de fixar, det känns långt bort, den 29:e!

Åsa Hellberg sa...

Jag har haft det så här ett tag, så 29:e är okej ändå:)

Linas drake sa...

Det låter bra det, med lite hjälp. :-)

Simona sa...

Jag bryr mig mest om vad du tycker om Vite Huset...

Åh, jag ryser bara jag TÄNKER på introt.

Åsa Hellberg sa...

Lina, japp!

Simona; otroligt bra!!