torsdag 16 januari 2014

Åsas inrednigsblogg presenterar: Så får man ordning i en ny lägenhet på ett par veckor.

Nisse frågade om jag inte skulle flytta in innan jag köpte grejer till nya lägenheten "så att du får känna efter först."
Hahahaha.
Jag känner aldrig efter på det sättet. Det är pang på rödbetan.
Den enda jag tvekade på var soffan, eftersom jag hade sålt min gamla. Stor - som i hörnsoffa - eller liten, som den jag till sist valde.

Efter visningen sparade jag ritningen och jag tittade på den hundratals gånger innan jag flyttade in. Jag var också inne på lägenhetsbyte och tittade på lägenheter på den här adressen och hade tur att hitta en exakt likadan lägenhet eftersom jag inte riktigt kom ihåg hur den här såg ut efter visningen. I mitt huvud var det många fler kvadratmeter och tack vare fotona på lägenhetsbyte så kunde jag se att det var trångt. Mycket trångt. På fem gånger fyra meter, med en hel vägg fönster, behövde jag få in dubbelsäng och soffgrupp.

Här ser ni den i en spegelvänd variant (grannlägenheten) som har en mindre hall (min finns på pdf som man inte kan lägga in här, och som jag inte vet hur man gör om.)



Tricket var att göra skalenliga möbler i papper, som jag sedan vred fram och tillbaka över ritningen - om och om igen - för att få till den optimala planeringen på kök/vardagsrumsdelen och hallen som skulle innehålla soffa/fåtölj/fotpall, matbord  - stort som tusan - en dubbelsäng, tre stora skåp och en lång tevebänk. Ett litet pelarbord från mormor och två extrastolar till matbordet ville/behövde jag också få plats med någonstans.

När jag flyttade in hade jag köpt/beställt det jag skulle, allt från gardiner och plädar till matbord och soffa (som levererades samma dag jag flyttade in), och visste exakt var jag ville placera det, tack vare all förberedelse. Det var egentligen bara att ställa det på plats/skruva upp det på väggen/ hänga i taket. 

Allt utom teven. Min absolut viktigaste möbel. Den har flyttats fram och tillbaka ett par gånger.

Nu har den hittat sin bästa plats som rumsavdelare mellan kök och vardagsrum, men det var inte helt givet eftersom baksidan teven är ful som stryk (och full av sladdar)och tittar jag på den från köksbordet så ryser mina ögon.
Detta kommer jag med finurlighet att råda bot på, om än inte direkt. Det är enda lösningen jag inte är klar med och det är okej så länge. Från vardagsrummet och soffan, och faktiskt även fåtöljen, därifrån jag tittar på teven, är den optimalt placerad.

Dagens tips från Åsa är alltså pappersmöbler. Och en Nisse.
Varsågod och klipp.


10 kommentarer:

Hanna Lans sa...

Jag kommer ihåg att vi hade en uppgift i hemkunskapen en gång för läääänge sedan, just det där med att möblera med pappersbitar och mäta och fixa. I loved it! Mitt problem i vuxen ålder är att jag redan har alla möbler och har en allt tunnare plånbok. Måste alltså få med mig allt jag har och sedan leva enligt devisen man tager vad man haver. Det ser lite märkligt ut emellanåt.

Åsa Hellberg sa...

Jag hade sålt både matbord och soffa, så det är egentligen "bara" det som är nytt i möbelväg. Annars tallrikar. Och mattor. Och gardiner. Det är många fönster här om man jämför med min förra lägenhet:)
Jag tar också vad jag haver och det är en hel del bra grejer faktiskt.

Snäckskalsdalen. sa...

Imponerande att göra pappersmöbler, tänk om jag hade varit sååå noggrann ändå...!

Linas drake sa...

Avdela ett skåp med en skiva ovanpå, så har du tv mot vardagsrummet med dold baksida, ett platt skåp t.ex m hyllor mot köket och dessutom extra köksbänk? Som en liten köksö?

Åsa Hellberg sa...

Lina; Tyvärr får det inte plats något sådant alls.

Åsa Hellberg sa...

Lina; Tyvärr får det inte plats något sådant alls.

Åsa Hellberg sa...

Lina; Tyvärr får det inte plats något sådant alls.

Åsa Hellberg sa...

Det är något knas med kommentarfunktionen. Måste kolla om det är samma hos er.

Ebba Range sa...

Det är bland det mest avkopplande jag vet att sitta med pappersmöbler och fnula. Det svåra är att skalan sällan stämmer med den på ritningen så det blir en del pill - men det är roligt det också.
De senaste dagarna har jag hållit på med en etta på knappt 40 kvm - utmaning, men den är vettigt planerad. Om jag inte får den så kommer det säkert flera så småningom, jag bidar min tid.
Lycka till med en idé till tv:ns bakstycke.

Åsa Hellberg sa...

Är det välplanerat kan man bo hur smått som helst, i alla fall jag:)