tisdag 23 november 2010

Det börjar bli busväder

hos mig, och efter ett besök i stan fick jag skrapa rutorna innan jag kunde komma in i min Ford och åka hem.

Nu sitter jag i min soffa och funderar på BAD, som i att doppa kroppen i något vått.
Jag funderar på när jag slutade bada och varför? När bestämde jag mig för att det är kallt i vattnet, och kan det ha kommit från en dag till en annan?

Jag tror att det började när jag blev kroppsmedveten, när min vita hy stack ut bland de bruna på stranden i Fjällbacka, när kommentarer gjorde ont och jag istället för att strunta i dem anpassade mig och satte på mig kläder så att all hud doldes.

När jag väl kom över det var vatten kallt och jag hade blivit en badkruka.
Jag kan numera ligga i grotesk värme utan minsta lilla längtan efter att svalka mig, men jag ligger i bikini.
Att ha rättat till en av två är inte så dumt.

Att fundera på bad just idag när det är vinter kan te sig helt ologiskt, och det är det också.
Nu ska jag tänka på något helt annat.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nej inte helt ologiskt - om du tänker dig ett i badrummet i stället. Lite levande ljus och annars ett mörkt badrum - är väldigt rogivande har jag börjat märka :).
Bada är mysigt på sommaren. Sola däremot gillar jag inte lägger mig helst i skuggan av något träd.
Sanna

Anonym sa...

Men ett varmt karbad med lite tända ljus runt omkring, det vore väl inte fel... :)

Åsa Hellberg sa...

Badkar är ljuvligt.
Jag har tyvärr inget sådan längre.

Spader Madame sa...

Jag tänkte direkt på mitt bubbelbadkar i Lilla byn, i princip det enda materiella jag saknar...

Utomhusbad i Sverige ÄR för kallt -oavsett årstid!