måndag 15 november 2010

Innan jag skrev

Casanovas Kvinna hade jag inte skrivit ett ord sedan jag plitade ihop någon form av uppsats i åttan.

Jag gillade min svenskalärare.
Han tyckte att jag var begåvad med en god språkkänsla, men hävdade att jag överanvände den när det skulle vara tyst i klassen.
Jag höll snattran så länge jag hade något att göra.
Mitt problem var att alla alltid skulle göra samma uppgift och när jag var klar hade andra knappt börjat. Jag vet faktiskt inte om de andra visste att jag tävlade mot dem, det troliga är att de i så fall struntade i det.
Själv var jag nöjd.
Att vara klar först var viktigt.

Jag tror att jag har tendenser till det fortfarande, och senast jag förstod att jag sporrades av tid var för några år sedan när jag gjorde någon form av test med krumelurer hos en headhunter där ingen före mig hade gjort klart testet innan klockan ringde.

Jag vet inte vad testen gav för resultat, för det blev inget av jobbet jag testades för.
Jag kan ha gjort fort och fel.
När jag gjorde en förtest till Mensa (på nätet) fick jag som bedömning "du ska nog inte ägna dig åt intelligenstester".

Det tycker jag fortfarande är förfärligt roligt.

11 kommentarer:

Martina sa...

Roligt :)
Jag tycker det känns svårt att skriva för hand,nu när man är van att skriva allt på office dokument...
2000 talets skrivkramp;)

Åsa Hellberg sa...

Jag KAN inte ens skriva för hand. Den konsten är för alltid förlorad.

Shamrock sa...

ha ha, jag skulle nog få samma svar

Lysande ögonblick! sa...

hahahaha. underbara du, känner igen mig väldigt mycket. :-)

nillas liv på pinnen sa...

Fick du hjälp med coaching av skrivandet när du skrev Casanovas?

Åsa Hellberg sa...

Shamrock; testa för tusan!

Alexandra; ska vi ha en klubb?

Nilla; nej, jag bara skrev.

ÅsaL sa...

Åh vad jag älskar din inställning. Jag är också en fort men felare vilket man oftast får höra är fel. Men egentligen.. handlar det väl om ett annat sätt att tänka. En annan sorts intelligens.

Du är en inspirerande kvinna frk/fru Hellberg

Åsa Hellberg sa...

ÅsaL; haha, låt oss hoppas att det i alla fall handlar om NÅGON form av intelligens.

Spader Madame sa...

Skrattar. Tentorna på Högskolan. Klar först. Alltid. I bridge kan det vara bra att tänka litet innan man spelar korten. Det glömmer Spader bort mellan varven. "Fort och dumt" sa Henrik -"I bridge är det tillåtet att tänka" säger Esset. Det går liksom ut på det!

Anneli Stålberg sa...

Det tycker jag visar på fantastisk intelligens :)

Åsa Hellberg sa...

Spader; några högskoletentor har jag aldrig gjort eftersom jag knappt klarade mig ur gymnasiet med familjehedern i behåll. Jag hejar på dig i ditt bridgelag, listig vinner alltid till sist!

Anneli; haha, tack!