torsdag 18 november 2010

Om jag skulle bo i ett hus skulle jag ha

en öppen spis.
En sådan där som som sprakar rejält av lätt fuktig ved.
Gas- och elektricitetsfjantar vill jag inte ha, inte heller en kamin eller kakelugn.
Nej, riktiga doningar ska det vara.





I båda mina föräldrahem fanns det murade öppna spisar.
Jag kan inte påminna mig om att vi eldade i dem en enda gång och det kanske inte jag heller hade gjort i mitt hus efter att nyhetens behag var över.


Verkligheten överstämmer dessvärre inte alltid med det jag diktar ihop.

10 kommentarer:

Shamrock sa...

Men drömmar ska man ha och då kan man ha öppna spisar i dem...

Anonym sa...

Nästan exakt lika dan öppen spis som du visar på bilden, sitter jag nu vid och värmer mig och det sprakar så härligt. Jag bor i ett gammalt falurött hus med vita spröjsade fönster. Inte för att göra dig avundsjuk, men kunde inte låta bli att kommentera ... :)

Kram
Maria

Åsa Hellberg sa...

Shamrock; visst kan man:)

Maria; det låter bara härligt tycker jag!:)

Liz Wennberg sa...

Vi har en täljstenskamin och det är verkligen lyx efter 8 år i en trerummare med tre ungar. Jag borde tacka mamma och pappa...

Anonym sa...

Önskar åxå att jag hade en kamin eller öppen spis... men en dag då...

nillas liv på pinnen sa...

Fast det ÄR mysigt. Vi har en öppen spis i vår stuga och den eldas det friskt i.

Sus sa...

Jag bodde en gång i en lägenhet, 4 r o k. Tre kakelugnar och trägolv. 120 kvm och en hyra på 3000 kr. Men i fel by.

Men shit om jag haft den i Sthlm..

Snäckskalsdalen. sa...

Det blir för varmt!
Kram Agneta

Spader Madame sa...

Ganska vanligt att man inte eldar i dem i alla fall... Men det är mysigt, det är det! Och litet för varmt!

Ninas skrivarlya sa...

Vi har en braskamin i vårt hus och det finns inget mer rogivande än att höra elden knastra i den en kylig vinterkväll...