tisdag 16 november 2010

Efter att ha ätit ungspannkaka med

obscena mängder fullsockrat äppelmos är jag proppmätt.

Egentligen ska sådant mos var gjort av en Hellbergskvinna (av äldre årsmodell än -62).
Jag kan inte påminna mig att det fanns annat än hemmagjort sådant när jag växte upp, och det var så gott!
Själv har jag aldrig ens tänkt tanken på att safta och sylta.

Har ni det?
Skriver ni i så fall söta små etiketter och dekorerar era flaskor och burkar med?


Det finns nog de som tycket att man inte bör tala högt om det som man faktiskt inte ägnar sig åt utan istället hålla någon form av fasad och låtsas som det regnar när andra pratar om bakning, sytrådar, matlagning eller pedanteri.
Tillhör ni den kategorin, eller vill ha det på det sättet, så har ni nog landat på fel blogg.
Här pratar vi om sånt vi inte kan, inte vill och inte har lust med likväl som motsatsen.
Och ska vi prata om lust så vill jag gärna deklarera min mest akuta:
Ligga ner och inte göra ett dugg.
Vad sägs om den?
Gör den ont?
Om du aldrig sätter dig ned för det alltid finns "något att göra" så kommer du troligtvis att tycka att jag är en förfärligt lat människa.
Det är helt okej. Du vet att det säger mer om dig än om mig, va?
Så länge jag är nöjd räcker det för mig.
Jag är dock lite missnöjd med äppelmoset och funderar på att ringa mamma och fråga hur svårt det är att göra egen så som hon gör.
Men jag gör det i morgon.
Nu ska jag lägga mig ned.

6 kommentarer:

Agneta sa...

Hahaha! Jag gillar dig!
Faktum är att jag (av alla människor!) har gjort egen äpplemos! Jag som är latast i norra Europa när det kommer till köksarbete.
Men det var inte så svårt, faktiskt! Och jag ska göra om det, men nästa gång ska jag försluta burkarna bättre. Så att de inte möglar. Hm.

Faktiskt är jag lite sugen på att göra egen sylt också. Vilket årtionde som helst.

Martina sa...

Så underbart enkelt och rakt :)
Har tillhört den bak glada mat fixaren men av livets olustigheter har det kommit lite i skymundan,vad går väl upp mot att lata sej i soffan,man mår ju så bra ;) men svänger ibland ihop en äppelpaj av trädgårdsäpplen för smakens skull !
Och pedanteri är inte min starka sida *fniss*

Anonym sa...

Tyvärr är det fortfarande en sak jag inte bockat av på listan men det hade nog blivit av om vi fått äpplen på äppelträdet vilket vi inte fick i år, jag ser fram emot nästa.

Åsa Hellberg sa...

Agneta; let´s do sylt och mos!

Martin; bra, är man inte pedantisk så är man inte.

Livet innan liten; du har i alla fall ett träd:)

ÅsaL sa...

Haha.. Jag gillar dig. En livsinställning jag önskar att fler hade. Men jag tror den smittar, så fortsätt smitta: Med lathet, kärlek och allmän levdnadsgläje

Åsa Hellberg sa...

Då är det en bra smitta, ÅsaL. Vi jobbar ihjäl oss!