lördag 20 november 2010

Sus föreslog

att det var melodikrysset jag ägnade mig åt på lördagar klockan tio.
Här kryssas ingenting, vilket är synd och skam eftersom det tydligen ska vara utmärkt gymnastik för hjärnan.

Jag kommer från en korsordsfamilj.
Mina finaste barndomsminnen kommer från det lilla rummet som kallades "garderoben" där mamma sov när hon var på besök. På mornarna fick jag krypa upp i hennes lilla smala säng och så löste vi Veckorevyns korsord tillsammans.
Jag fastnade aldrig för kryssen, däremot läste jag under många år Veckorevyn.
Idag tycker jag att det är synd att det inte var tvärtom.

Mamma löser fortfarande sina kryss och är glasklar i pallet.
Emellanåt får jag för mig att jag är på väg åt ett helt annat håll och sonens himlande med ögonen talar dessutom ett tydligt språk.
Jag vill kryssa och börjar med att ge er en dagsaktuell luring:

"Läggs in som par men kommer ut mol alena?"
Fem bokstäver.

Tillägg; stavas det mornar eller morgnar?

3 kommentarer:

Agneta sa...

Jag gillar att lösa korsord, men gör det för sällan tyvärr. Ska väl börja igen, för att träna hjärnan, för på mitt jobb får den inte mycket stimulans tyvärr.

Agneta sa...

Och gåtan kan jag inte komma på. Åh vad jag hatar att inte kunna lösa gåtor!

Anonym sa...

Jag gillar att lösa vissa korsord, sudoku samt knåp och knep.
Men periodvis så är jag inte alls intresserad av det.
Sanna