lördag 6 november 2010

Hittills idag har jag pratat om död och stötar,

det kan hända att det blev väl magstarkt för er en lördag.

Jag har ett helt annat fokus på det här inlägget; lussebullar.
Än så länge har jag inte känt doften av några sådana och kan vi kanske hoppas att det dröjer tre veckor till?
Den som spar den har oftast alldeles för länge och tror ni inte att jag hittade en gammal påse lussekatter längst ned i frysen?
De är inte bakade av mig eftersom jag inte bakar.
Jo, förra året brände vi nog en plåt pepparkakor om jag minns rätt, men det räknas inte riktigt som bak.
Färdig deg och vysch in i ugnen är fusk på hög nivå.
Inte gott heller för den delen.
Om inte sonen får för sig att mammas lussekatter vore toppen sisådär fem år efter att han fick sådana sist, köper jag både dem och pepparkakorna nybakade i min fina konsumbutik.

Frågor:
  1. Bakar du dina bullar/pepparkakor själv.
  2. När bakar du?
  3. Och hur många?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag bakar mer lusselängder/kransar men grönfärgad mandelmassa i.
Lussebullar blir det oftast bara en gång - på lucia - och då köper jag dem.
Pepparkakor bakade jag bara med mindre barn inte idag - tar för mycket tid att göra själv.
Men det luktar gott!
kram Sanna

Liz Wennberg sa...

Jag bakar de godaste bullarna och lussekatterna ever. I lussekatterna har jag kesella och vit sirap. De blir helt otroligt saftiga och fluffiga.

Jag bakar så det finns till första advent. Pepparkasdeg gör jag ibland, men oftast köper jag och så bakar ungarna.

Okej?

Åsa Hellberg sa...

Sanna; ja, det luktar ju så oerhört gott!

Liz, okej:)

Ninas skrivarlya sa...

Jag bakar både lussekatter som ska finnas till lucia och lusselängder som ska finnas resten av tiden. Att baka pepparkakor är en tradition i vår familj som vi inte ruckar på. Hemgjord deg förstås, och så träffas min familj + syrrans familj och bakar peppisar så det räcker läääänge. Så det blir flera hundra kakor som bakas den dagen. Men vi har alltid så roligt så den traditionen kan vi aldrig ändra på. :)

Åsa Hellberg sa...

Nina; det låter härligt... och gott:)

Anonym sa...

Jag bakar inte. Jag är = kaos i köket, så jag köper till första advent. Om jag kommer ihåg. :)

Åsa Hellberg sa...

Colour; å vad skönt att höra.