tisdag 11 januari 2011

Den unge mannen

konstaterade idag - innan han klev på termin två på gymnasiet - att han fyller 18 om 19 månader.
Det är naturligtvis inte riktigt klokt.

I min värld är det snart.
I samma värld en sekund sedan han hade blöjor.
Libero vill jag minnas.
Sådana där byxor man drar på.

Ibland vill jag stanna tiden, ibland till och med gå tillbaka.
Glädjerop på dagis, armar runt halsen, sova tillsammans, skratt så vi kiknar, bäbä lita lamm...

Han kunde inte prata, men tyckte om när jag sjöng från min egen gamla slitna sångbok.
När vi kom till "Videvisan" började han gråta och när jag slutade sjunga pekade han på sången i boken och jag förstod att han vill att jag skulle sjunga samma sång igen.

Så jag sjöng och han grät. Om och om igen.

2 kommentarer:

Guldkorn by Elin sa...

Åh, underbart och vackert.

Åsa Hellberg sa...

Det är en underbar unge... fortfarande.